Saturday, January 13, 2024

Cerita Sapporo (Bahagian 4)

17 November 2023

 

Hari ini hari terakhir aku boleh berjalan-jalan, kerana esok awal pagi lagi aku sudah perlu bersiap-siap untuk ke lapangan terbang. Maka aku memutus untuk ke Nopporo, satu taman hutan di pinggir bandar ini. Dalam Nopporo ini ada dua buah muzium didirikan, satu dikenali sebagai Perkampungan Bersejarah Hokkaido (Historical Village of Hokkaido) dan satu lagi muzium yang aku tak ingat namanya. Seperti biasa, aku tak berminat sangat dengan destinasi-destinasi ini, aku hanya menjadikannya sasaran sahaja kerana niat utama aku hanya ingin berjalan kaki dan merasai iklim dan persekitaran negara ini dan memerhati ragam bangsa asing di sini. Dengan adanya sasaran, perjalanan kita akan ada arah. Perjalanan tanpa sasaran hanya akan menyesatkan dan tak mendatangkan makna dan kepuasan.

 

Hari ini aku turun makan sarapan seperti biasa di tingkat dua. Menu sarapan di hotel ini tak pernah berubah, dan kuantitinya sedikit. Biasanya aku akan sarapan dahulu dengan makanan yang kubeli awal-awal dari kedai serbaneka kerana aku selalunya bangun awal pagi sekitar pukul empat. Aku keluar dari hotel dan menyedari langit tak selalunya cerah, hari ini langit putih pula dan ada gerimis turun. Aku berfirasat hari ini akan jadi kurang sesuai untuk berjalan-jalan, tidak seperti dua hari sebelumnya.

 

Entah kenapa aku teringin benar makan buah peach sejak semalam. Semalam puas sudah aku mencarinya di pasaraya, namun tidak kedapatan satu pun. Harapnya hari ini aku bertemu buah itu. Ia ada dijual di Malaysia namun mahal kerana diimport. Buah ini banyak di negara seperti Jepun, China dan Korea. Aku berharap dapat bertemu yang murah di sini.

 

Untuk ke Nopporo, aku perlu mengambil tren bawah tanah hingga ke Shin-Sapporo. Maka pada jam tujuh setengah pagi aku ke stesen tren bawah tanah terdekat dengan hotel, iaitu Kitajunijo. Di sana aku membayar 330yen pada mesin tiket, dan mengambil tren laluan Namboku (bermaksud ‘Selatan-Utara’) dan berhenti di stesen Odori. Di stesen Odori aku perlu mengambil tren laluan Tozai (bermaksud ‘Timur-Barat’) dan berhenti di Shin-Sapporo. Dari Shin-Sapporo, aku akan berjalan kaki sejauh lebih kurang tiga kilometer untuk ke Nopporo. Memang ada bas dari Shin-Sapporo ke Nopporo, namun aku memilih untuk berjalan kaki.

 

Orang di sini tidak pernah surut. Ramai, seperti di Puduraya bertahun dahulu. Aku tidak boleh berhenti di tengah-tengah laluan atau akan dilanggar. Maka untuk mengambil nafas atau berfikir sejenak, aku akan berhenti rapat dengan dinding kerana biasanya mereka tidak akan berjalan dekat dengan dinding. Ketika dalam tren dari Kitajunijo lagi orang ramai memenuhi tren, ada yang berdiri dan ada yang duduk. Hari ini hari bekerja dan bersekolah maka sememangnya tren akan sesak, lagi pula sekarang ini waktu puncak. Perjalanan ke Shin-Sapporo agak lama kukira, dalam setengah jam begitu.

 

Sampai sahaja di Shin-Sapporo, aku pun keluar. Ini adalah stesen paling timur untuk sistem tren bawah tanah Sapporo. Kawasan di sekitar stesen ini ialah kawasan pinggir bandar Sapporo. Pengangkutan awam utama di sini adalah bas dan tren JR. Aku keluar selepas mencucuk kad tiket pada mesin, dan melalui sebuah terowong sehingga bertemu pintu keluar. Di sebelah kiri pintu keluar itu ada AEON. Aku teringat aku mahu membeli buah peach dan pada masa yang sama, mengurangkan duit syiling satu yen yang amat merimaskan itu. Aku harap aku boleh membayar harga buah itu dengan duit syiling satu yen sahaja. Duit syiling ini tidak diterima mesin air, dan tidak diterima kaunter tukaran wang asing. Maka ia terbiar sahaja sehinggalah engkau menggunakannya.

 

Aku pun masuklah ke dalam AEON itu. AEON di sini aku perhati sedikit berbeza berbanding AEON di Malaysia. Makanan-makanan siap dimakan nampak lebih segar dan kurang makanan bergoreng. Banyak makanan berasaskan ikan mackerel bakar. Aku mahu membelinya namun memikirkan aku boleh mendapatkan makanan yang lebih banyak pada harga sama di Family Mart dan 7-Eleven, aku abaikan sahaja. Lagipun sudah ada banyak makanan yang kubawa dalam beg. Aku berjalan di tempat sayuran dan buahan segar, namun tidak kedapatan buah peach. Aku berjalan di tempat makanan tin, dan akhirnya bertemu buah peach, dalam tin. Meski sedikit kecewa kerana tidak berjaya mendapatkan buah peach segar, aku terpaksa berpuas hati dengan versi dalam tin. Aku keluarkan semua wang syiling satu yen. Sewaktu membayar di kaunter, aku bertanyakan penjaga kaunter, seorang wanita pertengahan umur, akan bolehkah aku membayar dengan wang syiling sahaja. Dia keluar dari kaunter dan memintaku menggunakan sebuah mesin di tepiku. Aku nampak kabur dan tidak faham maka dia tunjukkan satu-persatu bagaimana menggunakannya, dengan penuh semangat sekali, bahkan ada sekali-kala terkeluar perkataan Inggeris. Nampak sangat dia tahu aku bukan orang Jepun, menyedari cara percakapanku yang berterabur. Aku masukkan sekeping demi sekeping duit syiling itu sehingga lengkap harga yang diminta, iaitu 159yen. Sungguh tidak aku sangka, rupanya ada mesin yang menerima wang syiling satu yen. AEON di tanah air tidak ada mesin begini. Bahkan di sini, mesin begini ada di setiap kaunter pembayaran. Sungguh memudahkan. Jika mesin begini ada di AEON di tanah air sudah pasti berkuranglah duit-duit syiling lima sen yang bertahun sudah aku kumpul.

 

Selesai membayar, aku pun keluar dari AEON, terus mencari hala tuju ke Nopporo. Langit di luar masih putih dan suram, dan gerimis masih turun. Gerimis sudah jadi hujan pula, makin lebat nampaknya. Hari sudah hari ketiga dan aku masih menanti salji, tapi yang turun hujan pula. Aku lintas jalan seperti arah pada GPS, dan tiba di satu barisan kedai. Di sana aku perlu memasuki satu bangunan dan menggunakan jejambat tanpa bumbung. Berlarilah aku di sepanjang jejambat itu demi mengurangkan kebasahan. Sampai di seberang jalan, aku terjumpa satu pasaraya yang menjual barangan segar. Aku masih tidak berputus asa mahu mencari peach segar, lantas aku masuk ke dalam pasaraya itu. Namun malangnya, masih belum ketemu sebiji pun. Lantas aku keluar kembali dan meneruskan perjalanan sehingga sampai di satu simpang yang agak besar. Di sinilah aku perasan, aku benar-benar di pinggir bandar Sapporo. Di sini tiada lagi bangunan yang rapat-rapat dan orang yang ramai berjalan kaki. Hanya ada banyak kereta sahaja, dan jalannya pun lebar. Bangunannya juga bukan lagi bangunan kecil-kecil dan rapat-rapat, namun besar-besar seperti gudang jualan kereta, bengkel-bengkel, kedai perabot, kedai barangan borong dan sebagainya. Ia mirip bandar Temerloh di tempat asalku, atau sebarang bandar-bandar kecil. Tiada lagi bangunan tinggi-tinggi seperti di pusat bandar Sapporo. Dan di sini juga lebih banyak bangunan apartmen dan kediaman berbanding pusat bandar Sapporo, dan kurangnya bangunan hotel. Mungkin di sinilah warga Jepun yang bekerja dan belajar di pusat bandar itu tinggal. Mereka pastinya akan ke Shin-Sapporo dengan menaiki bas setiap hari untuk bekerja dan belajar, atau mungkin menggunakan tren JR jika tinggal berdekatan stesennya. Dan dari Shin-Sapporo, mereka akan menggunakan tren bawah tanah untuk ke pusat bandar.

 

Aku menyusur tepi kanan jalanraya yang besar itu. Ia benar-benar seperti suasana di bandar Temerloh, jalan yang besar, kereta dan lori yang banyak dan kedai-kedai yang besar-besar. Hujan masih turun, kadangkala sedikit kadangkala lebat. Angin seolah tiada. Pabila aku sampai di sebuah bangunan di kananku, aku mengambil kesempatan berteduh dengan harapan hujan akan berhenti dan pakaianku akan kering segera. Aku baca sedikit-sedikit poster yang bertampalan di luar lobi bangunan itu dan dari tulisannya yang aku fahami sedikit-sedikit, aku dapati ia bangunan kerajaan yang menyediakan khidmat-khidmat seperti pungutan cukai. Cuaca di luar tidaklah terlalu sejuk dek ketiadaan angin, maka aku tidak bercadang masuk ke dalam lobi dan membasahkan lantai mereka. Hujan di luar makin lebat pula. Nopporo sudah tidak jauh dari sini. Dari jauh sayup-sayup kedengaran bunyi tren, rupanya nun jauh di seberang jalan raya yang besar itu dapat kulihat tren JR melepasi dengan laju di atas landasan yang terlindung dek hutan kecil dan lalang-lalang hijau yang padat. Aku fikir pastinya ada stesen tren JR di sini, di kawasan di mana tren bawah tanah Sapporo sudah tidak dapat diakses. Aku pun buka Google Maps dan mendapati stesen itu ialah Stesen Shinrinkoen. Ya, amat dekat letaknya dengan Nopporo. Aku bercadang bila pulang nanti aku akan menggunakan tren JR sahaja untuk kembali ke pusat bandar Sapporo. Aku sudah tidak larat berjalan kaki.

 

Hujan tidak juga berhenti. Aku teruskan berjalan bila kurasa hujan sudah sedikit berkurang. Tiada guruh kedengaran seperti hujan di tanah air. Aku terdetik mahu membeli ikan makerel saba panggang. Sejak datang ke sini, aku masih belum membeli ikan kegemaranku itu yang tidak dijual di tanah air. Ia hanya dijual di 7-Eleven di sini, dan dibungkus dalam bekas plastik berlabel, berharga sekitar 250yen hingga 300yen. Tempoh hari aku telah membelinya namun kemudian aku menyedari ia ikan yang salah dan tidak sedap rasanya, iaitu makerel atka yang rasa hambar, sedang makerel saba itulah yang sedap. Kebetulan aku terserempak dengan 7-Eleven di seberang kiri jalan raya besar. Aku pun ambil kesempatan untuk ke sana sebentar.

 

Di 7-Eleven ini aku berniat mahu membeli payung, dan menemui satu payung warna putih berharga 600yen. Aku juga menemui ikan makerel panggang itu. Aku beli sekali kopi americano di mana engkau perlu mendapatkan cawan dari kaunter dan membayar dahulu. Penjaga kaunter keluar selepas mendapati aku tidak tahu bagaimana menggunakan mesin kopi itu. Dia menunjukkan satu-persatu kaedahnya dengan penuh semangat, sepertimana mak cik di AEON tadi. Aku dapati pekerja-pekerja kaunter di sini kebanyakan mak cik pertengahan umur dan amat bersemangat dan bersungguh membantu pelanggan mereka. Ketikamana mak cik itu cuba menekan butang latte, aku perasan aku telah tersilap beli, lantas aku menegahnya. Kata mak cik itu, dia telah memilih latte kerana menyangka itu yang kumahukan, lantas aku telah membayar harga latte tadi. Ketika dia bergegas mahu menukarnya dan memulangkan baki (kerana americano lebih murah), aku kata tidak mengapa kerana aku tidak mahu menyusahkannya. Namun dia tidak mahu mengalah dan tetap mahu menukar kepada americano. Aku terima sahajalah, kerana aku fikir ia hanya satu kesilapan kecil dan aku tidak kisah sangat (dan aku bukan alahan kepada susu pun dan boleh meminum latte), tapi aku mengalah melihatkan dia bersungguh dan katanya tidak elok sekiranya aku membeli sesuatu yang lebih mahal disebabkan kesilapannya. Setelah dia siap menguruskan penukaran dan memulangkan bakiku, dia keluar semula dari kaunter untuk membantuku mendapatkan americano dari mesin itu. Selepas semuanya selesai barulah dia kembali ke kaunter. Aku agak tidak menyangka juga akan layanan yang diberikan. Kalau di tanah air, saat aku mengalah itulah juga pelayan kaunter akan lepaskan diri, kerana buat apa bersusah-payah kalau pelanggan sudah letak tepi kesilapan itu? Aku tak tahu secara perinci budaya apa yang mereka orang Jepun amalkan, namun aku pernah ternampak dahulu di stesen tren di Morioka bagaimana mereka mencangkung untuk mengelap mangkuk tandas dengan bersungguh sehingga bahagian bawahnya berkilat dan tiada kesan kotor sedikitpun tertinggal. Ia hanya perkara kecil namun mereka memberi tumpuan sepenuhnya. Kalau budaya begini diterapkan di Malaysia, alangkah senangnya pengguna. Kadangkala aku pun berfikir juga, apakah aku benar-benar meletakkan sepenuh hati dalam pekerjaanku, seperti mereka ini?

 

Di luar hari masih hujan. Aku berdiri di luar satu kedai menjual pakaian, dan ia belum dibuka. Jam baru sembilan setengah pagi. Aku menghabiskan americano yang berharga 100yen lebih itu. Americano ini sebenarnya hanyalah kopi biasa, cuma kaedah penghasilannya ialah dengan menggunakan mesin. Tiada apa yang menariknya, harganya pun murah. Cuaca tidak terlalu sejuk, rasanya dalam sepuluh darjah. Sebaik menghabiskan kopi, aku memulakan perjalanan ke Nopporo. Payung dikembangkan. Bunyi air hujan merintik-rintik atas payung. Selepas menyeberangi jalan raya yang besar itu, aku menelusuri jalan berasphalt yang dibarisi pohon-pohon tinggi yang sudah tidak berdaun. Di hadapan sana di belah kanan susur ini ada taman perumahan berpagar. Aku teruskan berjalan sehingga bertemu semacam pagar kereta dan ada pondok pengawal. Aku mengangkat tangan menyapa pengawal itu, dia membalasnya. Di tepi kiri laluanku adalah semak, sementara di belah kanan adalah jalan kereta. Di hadapanku adalah hutan shirakaba yang tidak berdaun. Daun-daun kering menghiasi lantai. Disebabkan ia tidak berdaun, maka cahaya matahari dapat mencecah lantai dan keadaan tidak terlalu gelap. Aku melepasi Jambatan Seratus Tahun. Aku tidak tahu mengapa ia dinamakan begitu, namun itulah terjemahannya. Selepas jambatan itu, hutan di kiri dan kananku semakin tebal dan misteri. Ada papan tanda menunjukkan arah ke muzium dan arah ke Perkampungan Bersejarah Hokkaido. Aku membelok masuk ke simpang menghala ke perkampungan itu. Makin dalam aku dalam hutan ini nampaknya. Ada satu dua kereta dan lori melalui jalan ini. Jauh di belakangku aku perasan ada dua orang lelaki, nampak seperti pelancong, turut berjalan sepertiku. Aku rasa lega. Sekurang-kurangnya aku tak berseorangan di tengah hutan ini. Aku risau jika ada beruang di sini, kerana hutan di Hokkaido ini sememangnya banyak beruang. Aku harap beruang tidak akan muncul di tengah-tengah cuaca hujan begini.

 

Aku akhirnya sampai di perkampungan tersebut. Perkara pertama yang aku lakukan ialah merakam bahagian hadapan dan perkarangan sebuah bangunan yang besar yang merupakan pintu masuk ke perkampungan itu. Tempias hujan renyai-renyai membasahi lensa handycam, aku lap sekali-sekala dan betulkan litupan payung. Bangunan ini letakkan di atas sebuah bukit yang tidak terlalu tinggi. Dari atas ini juga aku dapat merakam panorama hutan daun luruh yang mengelilingi perkampungan itu dan juga yang aku lalui tadi.

 

Dua orang lelaki yang aku fikir pelancong itu tiba kemudiannya, ketikamana aku sudah duduk di bangku untuk makan sebentar. Aku keluarkan dua keping roti dan aku letak sos thousand island jenama Kewpie, kapitkan keduanya dan menyuap ke mulut. Ada sedikit Pringle berbaki aku habiskan juga. Selepas makan, aku masuk ke dalam kompleks bangunan kayu. Bangunan ini ialah pintu masuk ke Perkampungan Bersejarah Hokkaido.

 

Sebelum masuk, aku tutup dahulu payung dan toskan air hujannya. Adab di sini ialah jangan membasahkan lantai bangunan dengan payung yang basah. Masuk sahaja bangunan, ada laluan berpapan tanda membawa aku ke kaunter. Di kaunter seorang pelayan wanita menerangkan tambang masuk. Yuran masuk ialah 800yen untuk dewasa. Dia ada menerangkan yuran tambahan untuk apa entah (aku tak faham kerana dia bercakap dalam bahasa Jepun yang agak laju), aku cakap tak mengapa dan hanya membayar 800yen sahaja. Selepas itu aku pun keluar dari bangunan itu dan tiba di satu belah lagi, iaitu perkampungan bersejarah itulah.

 

Dari pintu ini juga aku dapat melihat bangunan-bangunan dalam bandar di Hokkaido (termasuk Otaru, Sapporo dan lain-lain) yang klasik yang didirikan ketika era Meiji, terbentang sehingga ke hujung perkampungan. Semua bangunan diperbuat daripada kayu yang berwarna hitam, seperti di hentian shukuba Magome dan Naraijuku, atau seperti di perkampungan klasik yang dipulihara di Kurama, Kyoto.

 

Perkampungan ini bukanlah perkampungan sebenar seperti namanya. Ia sebuah muzium terbuka. Semua bangunan-bangunan kayu klasik di sini dibawa masuk dari serata Hokkaido dan didermakan pemilik atau pewaris asalnya. Rata-rata bangunan di sini didirikan pada era Meiji ketikamana Jepun mengindustri dan mula membawa masuk dan menyerap idea Barat. Ada kedai gunting rambut, kedai ubat, stesen keretapi (siap dengan kereta kuda dan kuda hidup lagi, dan engkau boleh menaikinya), rumah tenun, rumah percetakan akhbar. Juga ada balai polis, hospital, rumah nelayan. Ada antara bangunan-bangunan ini yang dipulihara selepas diterima dari pemilik asalnya. Semua disusun agar membentuk sebuah ‘perkampungan’ abad ke-19. Setiap bangunan ini dilengkapi dengan isi-isinya, contohnya jika kedai ubat, maka akan diisilah dengan ubat-ubat abad ke-19, jika kedai gunting rambut, akan diisilah dengan kerusi, cermin dan tukang gunting rambut dalam bentuk patung. Aku agak terkejut pabila membuka pintu kedai gunting rambut dan ditegur “Irrashaimase!”. Aku mencari-cari dari mana datangnya suara itu, rupanya ia suara rakaman dan datang dari patung penggunting rambut yang sedang melayan pelanggannya, juga patung yang berbaring di atas kerusi.

 

Secara peribadi, aku tidak gemar muzium. Aku hanya berjalan tanpa hala tuju. Aku ada berhenti lama di satu bangunan, kerana hujan menjadi lebat pula. Ketikamana aku kembali meneruskan berjalan di dalam perkampungan itu, hujan masih turun namun aku redah saja kerana sudah memiliki payung dari 7-Eleven tadi. Namun angin di sini amat kuat. Ia lebih kuat berbanding pagi tadi. Bunyi angin yang terlalu kuat menghasilkan bunyi tiupan seakan wisel dan siulan yang agak menyeramkan. Batang pokok yang sudah tidak berdaun di hutan di kejauhan menyendeng, petanda angin yang kuat. Payung 7-Eleven warna putih yang kubeli itu kerapkali terubah bentuk bila ditempuh angin yang kuat, namun ia tidak patah dan kembali ke bentuk asal dengan mudahnya seperti getah yang kenyal. Aku agak takjub dengan payung ini. Aku lihat tulangnya diperbuat daripada bahan poliplastik yang tahan patah dan kenyal, bukan kayu mahupun aluminium yang mudah bengkok dan sukar dibetulkan. Aku pernah membeli payung murah di 7-Eleven di tanahair dan pabila dirempuh angin kuat ketika musim monsun, ia langsung patah atau sekurangnya tercabut dari kain payung. Saat itu aku memutus, aku mahu simpan payung ini dan membawa pulang ke tanah air.

 

Habis sudah aku pusing satu kampung itu. Dalam berpusing itu aku dapat Whatsapp dari tempat kerja, kata penghantar itu dia meminta kebenaran menggunakan tandatangan digital aku untuk satu kertas. Aku memberikan kebenaran. Hanya sekali itu sahaja percutianku diganggu. Namun aku tak kisah sangat. Kerana aku tidaklah terlalu khusyuk bercuti sehingga tidak boleh diganggu. Sekurang-kurangnya aku tidak di-Whatsapp oleh susuk yang toksik itu, kerana percutian ini juga adalah usaha sebentar melarikan diri dari susuk itu dan mengambil semangat baru. Bukan merawat. Merawat untuk orang yang patah hati. Aku ke sini untuk meleraikan, orang putih panggil ‘unwind’. Bukan healing, ya.

 

Setelah tiada apa yang boleh diteroka di situ, aku pun berpatah balik ke pintu masuk bangunan besar kayu itu. Hari masih hujan dan langit masih putih. Andai hari ini cerah pasti pemandangan di sini nampak lebih jelas dan berwarna-warni. Dengan angin yang kuat dan hujan yang merimaskan, cukup untuk mood aku berjalan-jalan dirosotkan. Aku pusing-pusingkan payung demi membuang air dan selepas payung ditutup, aku perlu toskan airnya dahulu agar lantai bangunan tidak dibasahkan. Aku rentas bangunan itu dan ke pintu satu lagi, iaitu pintu aku masuk tadi. Maka dari sini aku akan berpatah balik ke kawasan laluan berhutan dan berberuang (mungkin) itu. Aku harap tiada beruang di sini.

 

Tidak lama selepas berjalan, aku tiba di jalan di tepi hutan daun luruh. Aku memandang sekeliling dengan mata helang, dan juga menerawang ke atas kalau-kalau ada beruang. Ada satu dua kereta melepasi jalan di tepiku, memberikan sedikit kelegaan. Aku pun sampai di pondok pengawal selepas lima belas minit berjalan. Aku nampak bas JR lalu di tepi namun aku tidak menahannya, kerana memang ia tak akan berhenti jika ditahan-tahan begitu, sini bukan Malaysia ya. Ia hanya berhenti di tempat yang bertanda perhentian bas sahaja. Bas itu menurut tulisan pada luarnya menghala ke Shin-Sapporo, stesen di mana aku keluar pagi tadi. Ia dikendalikan syarikat sama yang mengendalikan tren Japan Railways, iaitu syarikat pengendali tren utama di Jepun.

 

Aku berehat di hentian bas. Di situ ada satu tiang dengan papan kenyataan bertampalan waktu ketibaan bas JR, iaitu bas yang baru sahaja melepasi aku tadi. Aku ingin duduk, namun bangku di situ dibasahi hujan pula. Tiada bumbung disediakan, barangkali sini bukanlah ramai penumpang. Hari masih hujan, aku masih di bawah payung. Aku menyusur laluan berasphalt yang dinaungi barisan pokok-pokok tinggi, dan di kiriku ialah taman perumahan berpagar. Aku tiba di simpang jalan besar tidak lama kemudian, dan melintas jalan besar itu. Selepas sampai di seberang, aku berehat sebentar di tepi 7-Eleven yang aku kunjungi sebelum ke Nopporo tadi. Aku lihat bagaimana orang-orang Jepun mengeringkan dahulu payung mereka setiapkali sebelum memasuki mana-mana premis, kemudian meletakkan payung mereka di satu tempat payung di luar premis. Di tempat berteduh ini aku memeriksa jalan ke Stesen JR Shinrinkoen. Jalan itu menuntut aku berjalan hingga ke belakang pasaraya tempat aku berteduh ini.

 

Aku pun redahlah hujan yang tidak henti-henti itu dan angin yang kadangkala kuat hingga hampir merosakkan payungku ini. Namun payung ini dicipta begitu tahan lasak, sehingga beberapa kali ia ditokak angin sekalipun ia masih boleh kembali ke bentuk asal. Aku belok kanan di satu simpang, dan jalan terus. Di sebelah kananku ialah semak samun, sebelah kanannya parit dan sebelah kanan lagi ialah kawasan kediaman dengan beberapa buah apartmen belasan tingkat. Di belah kiriku pula ialah lebuhraya yang luas. Jarang aku jumpa landskap begini di Jepun. Ia mirip Malaysia. Dalam berjalan itu aku melintas bawah landasan JR yang menghala ke Shinrinkoen di sebelah kanan. Maka fahamlah aku untuk ke Shinrinkoen, aku perlu melintas satu jambatan merentangi parit di sebelah kananku itu. Ada dua jambatan di hadapan. Namun entah mengapa, aku melintas jalan besar di kiriku, menuju ke taman perumahan yang rumahnya sebuah-sebuah. Ketika itu aku fikir ada laluan pejalan kali di tepi landasan JR itu yang boleh diakses dari seberang jalan raya besar ini, sepertimana sebahagian laluan pejalan kaki KTM di tanahair.

 

Rupanya tidak. Langsung tiada laluan yang aku bayangkan itu. Terpaksalah aku berpatah balik menyeberangi jalan raya besar itu, dan mencari jambatan merentangi parit. Disebabkan hujan berterusan, cuaca mulai sejuk dan tanganku seolah berada dalam peti ais. Selepas merentangi jambatan besi yang agak usang dan ada conteng-conteng itu, aku tiba di tepi kawasan apartmen. Ada banyak blok apartmen di sini, seperti di Damansara Damai. Aku tidak boleh redah kerana ia berpagar, maka aku ikut sahaja jalan kereta yang sempit di tepinya, sehinggalah aku bertemu kawasan lapang dan kompleks kedai-kedai. Stesen Shinrinkoen dapat dilihat dari tempat aku berdiri. Ia sebuah stesen dengan senibina lama, banyak bahagian depannya diperbuat daripada kayu. Aku membuka parka, badanku terasa panas pula kerana jauh berjalan. Hujan yang tidak henti-henti telah membasahkan sedikit parka dan seluar. Aku pusing-pusingkan payung demi membuang air hujan. Aku terlihat seorang lelaki Jepun memusing-musingkan payungnya jauh dari lantai kaki lima, iaitu di tepi longkang. Aku berasa agak janggal. Aku fikir lantai kaki lima sini boleh dibasahi, disebabkan itu aku keringkan sahaja payungku di sini. Ada beberapa orang tempatan juga yang turut melakukan perkara sama sebelum memasuki bangunan stesen.

 

Usai menyejukkan badan di luar, aku pun masuk ke dalam stesen, dan mencari mesin tiket. Tiket berharga 340yen menuju ke stesen Sapporo dibeli. Aku terus naik ke platform. Dalam menunggu itu aku perhati dari atas platform yang tinggi ini, bahawa stesen ini sebenarnya lebih dekat dengan pasaraya tempat aku berteduh itu. Aku tidak menyedari kewujudan laluan singkat ke sini dan ia tidak pula diberitahu Google Maps, sehinggalah aku menyedarinya dengan memerhati dari atas platform. Sebenarnya jika diikutkan, sudah banyak kali juga Google Maps tidak memberitahu jalan yang lebih singkat ketika aku menggunakannya di tanahair. Itu antara kelemahan Google Maps yang aku fikir hanya boleh diselesaikan dengan pergi sendiri ke tempat tersebut, dan teroka sendiri.

 

Keadaan platform di sini yang agak usang mengingatkan aku dengan platform stesen KTM Komuter di tanahair. Tiada bangku disediakan melainkan dalam ruangan menunggu sahaja. Platform ini terbuka dan ketika musim sejuk, engkau akan kesejukan kerana tiada ruang menunggu yang tertutup disediakan. Aku pernah ke Aomori, Morioka dan Sendai dan di sana ada ruang menunggu tertutup dengan pemanas. Mungkin juga kerana stesen ini bukan stesen utama, ia hanya sebuah stesen singgahan untuk mengambil penduduk dari sini ke pusat bandar Sapporo. Memang jika dilihatkan pun, kawasan sekitar stesen ini sebahagian besarnya hanyalah kawasan kediaman dan bukan pusat perniagaan.

 

Tren pun tiba. Aku tidak menyangka ada begitu ramai penumpang. Aku hanya berdiri di dalam tren di tepi tingkap. Jam sudah melepasi dua belas tengahari. Aku fikir untuk terus ke hotel. Andai hari ini tidak hujan mungkin aku sudah merancang untuk meneruskan perjalanan ke tempat lain, namun hari yang hujan dan angin yang agak kuat membantutkan keinginan untuk terus berjalan-jalan.

 

Tidak lama kemudian dalam lima belas minit, aku tiba di stesen Sapporo. Aku duduk dahulu di sebuah bangku di platform untuk membiarkan orang ramai beredar terlebih dahulu. Stesen Sapporo ini sentiasa dipenuhi orang ramai, tren berhenti hampir setiap lima minit, memuntahkan dan menyedut penumpang. Aku turun ketika orang ramai berkurang, dan mengambil lif keluar ke jalan raya. Di sana, hujan masih belum berhenti, dan aku bercadang berjalan kaki sahaja ke hotel. Angin makin kuat dan merosakkan payungku. Angin di sini boleh jadi kuat dan bertiup tiba-tiba, bukannya bertiup perlahan dan beransur-ansur menjadi kuat seperti di tanahair. Oleh itu, engkau tidak akan menyedarinya sehinggalah payungmu dirosakkan tiba-tiba dan engkau berkejaran mencari tempat berteduh demi membetulkan kembali payungmu.

 

Aku singgah sebentar di Seicomart untuk membeli barang. Kemudian langsung ke hotel. Sampai di hotel, tuala dan lapik kaki bersih beserta baucer sarapan sudah pun disangkut pada pemegang pintu. Ia adalah bekal terakhir sebelum aku meninggalkan hotel ini esoknya. Pabila sampai di bilik, jam sudah pukul satu setengah tengahari. Aku tidak keluar lagi sehinggalah esok pagi.

 

18 November 2023

 

Maka tibalah hari terakhir aku di sini. Penerbangan ke Beijing dijangka pada pukul satu lima puluh petang nanti. Aku bercadang untuk keluar lewat sedikit, dalam pukul sembilan pagi. Seperti biasa aku akan bangun seawal empat pagi (memang ini tabiatku sejak dua tahun lepas) dan minum kopi dalam tin dahulu dan sarapan awal dahulu, kemudian aku akan sarapan lagi di tingkat dua pada jam tujuh. Pada hari ini, aku hanya terlewat lima minit sahaja, dan makanan sudah lesap, yang tinggal hanya roti mayat dan sos. Cepat dan awal betul penginap di sini, yang rata-rata orang Jepun, makan. Aku pun jamah roti dan sos sahaja, dan minum kopi. Tidak mengapalah, aku akan makan onigiri sahaja jika lapar lagi. Sarapan di hotel ini sentiasa sedikit dan minimalis sejak hari pertama aku menginap, meskipun harga yang aku bayar di sini, jika dibayar di hotel di Malaysia, aku boleh mendapat sarapan yang agak mewah. Hotel ini padaku boleh dikatakan setaraf hotel bajet dua bintang dengan sarapan di Malaysia namun dengan harga hotel empat bintang Malaysia.

 

Aku mengemas bilik selepas sarapan. Tuala dan lapik kaki gantian yang diberi sejak tiga hari lepas tidak disentuh, dan aku letakkan nota bahawa ia semua masih bersih, ditulis dalam bahasa Jepun dan juga Inggeris (ada perkataan Jepun aku terpaksa catit dari kamus). Aku tidak mahu membazirkan tuala. Tidak salah dan bukanlah sikap pengotor pun memakai tuala yang sama berulang kali, kecualilah jika engkau berkongsi tuala dengan orang lain. Aku pastikan bilik air tiada habuk termasuk tab mandi. Cadar aku tegangkan. Meja aku bersihkan dari kesan makanan. Semua barangan sudah dimasukkan ke dalam beg. Aku mencerap segenap bilik buat kali terakhir, entah bila lagi aku akan ke sini fikirku.

 

Jam sudah sembilan pagi. Aku turun ke lobi dan menyerahkan satu beg berisi tuala dan lapik kaki, kerana tuala dan lapik kaki terpakai harus diserahkan di kaunter semasa daftar keluar. Kemudian aku serahkan kad kunci. Aku mengucapkan terima kasih kepada penjaga kaunter dan melangkah keluar dari lobi. Hari ini cerah pula. Alangkah baiknya jika aku berada di sini lebih lama, dapatlah aku gunakan hari yang cerah ini untuk berjalan-jalan lagi.

 

Aku singgah sebentar di Seicomart untuk membeli telur rebus dan onigiri untuk dimakan sementara menunggu penerbangan pulang. Usai membeli-belah, aku teruskan perjalanan ke stesen Sapporo. Payung berkualiti tidak aku lupakan, masih dibawa untuk digunakan di Malaysia kelak. Untuk ke lapangan terbang Chitose, aku akan membeli tiket di mesin tiket JR. Ia berharga 1150yen.

 

Tren ke lapangan terbang tiba. Tren ini tidak seperti tren lain di sini, kerana penumpangnya sungguh ramai dan menyesakkan. Meskipun kekerapannya setiap sepuluh minit, penumpangnya boleh menjadi ramai sehingga memenuhi segenap ruang gerabak. Ini kerana tren ini menghantar dan mengambil penumpang ke dan dari lapangan terbang. Aku lihat ramai penumpang antarabangsa dalam tren ini berbanding tren lain. Jika engkau ada berfikiran mahu menunggu tren lain kerana tidak mahu menaiki tren yang penuh sesak dan merimaskan ini, abaikan, kerana tren seterusnya yang akan tiba juga begitu sesaknya.

 

Aku pun naik salah sebuah tren yang tiba. Pabila ia berhenti di stesen-stesen berikutnya, penumpang makin bertambah dan menyesakkan. Aku yang memakai parka terpaksa membuka sedikit butangnya demi melepaskan haba. Tren yang sesak dan pemanasnya yang diset pada suhu tinggi cukup memanaskan badan dalam cuaca yang dingin. Aku tidak tahan panas sehingga keluar di salah satu stesen yang tidak aku ingat namanya ketika di pertengahan perjalanan. Di stesen itu aku duduk di platform dan menanggalkan parka. Peluh cepat mengering. Hari ini tidak terlalu sejuk, langit cerah kuning. Angin perlahan bertiup. Aku duduk dalam sepuluh minit demi menyejukkan badan dan lari dari kesesakan dalam tren itu. Tidak lama kemudian sebuah lagi tren ke lapangan terbang tiba dalam jam sepuluh lima belas, aku pun naik.

 

Selepas hampir setengah jam di dalam tren, aku tiba di lapangan terbang Chitose. Aku keluar sahaja dari tren, terus mencari di mana papan tanda menghala ke penerbangan antarabangsa. Lapangan terbang ini agak besar, aku melepasi banyak kedai bebas cukai sebelum tiba di bahagian penerbangan antarabangsa. Maka dalam lima belas minit berjalan kaki, barulah aku tiba di Pintu C dan D, di mana aku akan daftar masuk penerbangan Air China CA170.

 

Jam menunjukkan pukul sebelas pagi, dan kaunter hanya akan dibuka dua jam sebelum berlepas, iaitu sebelas lima puluh. Aku duduk di bangku dan melihat ke luar. Hari ini sungguh cerah. Alangkah baiknya jika semalam cerah begini. Dapat kulihat menerusi dinding kaca, suasana di luar yang cerah dan hutan daun luruh di kejauhan. Tiada perumahan kelihatan sejauh mata memandang.

 

Aku pandang susur menuju kaunter, dan mendapati sudah ada orang beratur. Maka aku pun turut beratur. Ia tidak mengambil masa lama, sebelum aku hampir tiba di hadapan. Seorang pegawai Air China memeriksa pasport kami. Semua diperiksa sehingga tiba giliranku. Aku memberikan pasport. Aku disoal, apakah aku akan transit di Beijing, aku mengiyakan. Pegawai itu meminta aku menunjukkan itinerari tiket, aku tunjukkan pada telefon pintar. Kemudian dia meminta pasportku untuk diperiksa di kaunter.

 

Selepas beberapa ketika dia berbincang dengan rakan sekerjanya, dia kembali kepadaku dan memberitahu bahawa aku tidak boleh lagi menggunakan tiket penerbanganku. Aku berasa amat terkejut. Dia memberitahu tiket penerbanganku sudah dibatalkan kerana aku terlepaskan penerbangan dari Beijing ke sini pada 14 November lalu. Dia menjelaskan disebabkan aku terlepas salah satu dari penerbangan dalam itinerari itu maka keseluruhan tiket akan terbatal sendiri. Aku menegaskan kepadanya aku tidak sengaja, dan pelbagai alasan lagi demi menyokong hujahku. Ini pertama kali aku berhadapan dengan dasar begini, yang mana padaku amatlah tidak logik. Aku telah membayar tiket itu, maka secara logiknya jika aku terlepas salah satu penerbangan, penerbangan lain dalam tiket tersebut tidak sepatutnya dibatalkan kerana aku sudah membayarnya. Itulah yang aku cuba terangkan kepada pegawai Air China itu.

 

Pegawai itu masih bertegas bahawa dia tidak boleh membenarkan aku daftar masuk kerana tiket itu sudah tidak lagi sah.

 

Aku mula tertekan dan geram. Sepatutnya hari ini lancar sahaja, aku sanggup keluar awal agar tidak lagi terlepas penerbangan, namun perkara begini yang sungguh mengganggu ketenteraman kunjung tiba dan memusnahkan perancanganku. Aku merayu agar dilepaskan masuk, namun mereka tetap bertegas bahawa tiket aku sudah tidak sah lagi. Mereka mencadangkan kepadaku agar membeli tiket baru, namun aku memberitahu aku sudah tiada wang dan hanya ini sahaja tiket yang aku ada. Aku menegaskan yang aku perlu pulang, dan meluahkan rasa pelik akan ketidaklogikan pembatalan tiketku hanya disebabkan penerbangan dari Beijing ke sini yang aku terlepaskan tempoh hari. Mereka mencadangkan aku menggunakan kad kredit atau meminjam dari sesiapa sahaja. Aku tiada kad kredit, dan meskipun aku boleh meminjam, aku tidak mahu kerugian. Selagi boleh aku cuba merayu kalau-kalau dia boleh melonggarkan sedikit ‘dasar’nya. Andai berjaya, aku tidak akan rugi lebih teruk. Ini kerana aku sudah banyak rugi gara-gara perlu menempah tiket baru ke Sapporo tempoh hari.

 

Namun aku tidak berjaya merayu mereka. Wangku dalam bank hanya ada sekitar tiga ratus ringgit lebih sahaja. Mana mungkin aku mampu membeli tiket baru yang sekurangnya berharga seribu lima ratus ringgit itu. Aku tiada kad kredit dan tidak pernah terfikir menggunakannya. Aku selagi boleh tidak mahu meminjam. Namun disebabkan tiada ikhtiar lain lagi, terpaksalah aku menelefon ibu. Mujur dia tidak keberatan membantu. Aku segan sebenarnya, bagaimana pelancongan kali ini menuntut aku meminjam sana sini. Andai aku ada kad kredit, sudah pasti masalah ini telah diselesaikan tanpa perlu meminjam. Strategiku jika ibu tiada wang, aku akan meminjam sedikit-sedikit dari rakan-rakan. Seratus, dua ratus ringgit seorang cukuplah, dapat gaji aku akan bayar mereka. Namun tidak mengapalah, ibu sudah sudi membantu.

 

Aku terus membeli tiket baru tanpa berfikir panjang lagi, sebaik wang dari ibu masuk. Mujur ada yang murah dalam seribu lima ratus ringgit lebih. Aku pun terus membelinya tanpa berfikir panjang, kerana dalam kepalaku aku hanya fikir mahu pulang cepat ke tanahair. Aku benar-benar tidak menyangka tiketku akan terbatal hanya kerana terlepaskan satu penerbangan. Aku masih tidak dapat menerimanya dan duduk lama termenung di bangku.

 

Penerbangan ganti yang aku beli ialah dari sini ke Narita di Tokyo dengan menaiki pesawat tambang murah Peach Aviation (syarikat penerbangan domestik). Kemudian dari Narita aku akan mengambil Batik Air ke KLIA. Disebabkan penerbangan itu jam lapan dua puluh malam, maka aku ada banyak masa di sini. Namun aku tidak bersemangat dan bermaya untuk bersiar-siar. Aku telah rugi terlalu banyak. Rugi kerana terpaksa membeli tiket penerbangan baru tempoh hari, dan juga hari ini. Jumlah keseluruhan kerugian ialah lebih kurang tiga ribu ringgit, iaitu tiga ribu ringgit lebih tambahan pada bajet asal percutian. Semua gara-gara transit yang singkat di Beijing itulah, transit yang menyebabkan aku terlepas penerbangan dan membatalkan keseluruhan tiket penerbangan termasuk penerbangan pulang. Satu pengajaran yang amat besar buat aku yang jarang mengembara secara transit ini. Lain kali aku harus menempah penerbangan yang transitnya sekurang-kurangnya dua jam, kerana jika lapangan terbang transit itu sama seperti Beijing, aku tidak akan terlepas penerbanganku lagi.

No comments:

Post a Comment

Cerita Kofu

Aku sudah lama merancang kelana kali ini, iaitu sejak November tahun 2024. Ketika merancangnya, aku hanya ingin menjadikan kelana kali ini s...