Saturday, January 13, 2024

Cerita Sapporo (Bahagian 3)

Pabila aku keluar dari Zoo Maruyama, hari semakin gelap dan sejuk. Suhu jatuh ke lima darjah Celsius seperti ditunjukkan satu papan tanda elektronik di luar zoo itu. Aku menyarung parka warna hitam yang kutanggalkan sewaktu dalam zoo tadi. Tangan diseluk ke dalam saku parka, jika dibiarkan di luar maka merasalah tanganku seperti diletak dalam peti sejuk. Aku berjalan laju menuju ke stesen tren Maruyama Koen, dengan menelusur lorong-lorong merentas hutan daun luruh yang aku lalui sejam lalu, untuk kembali ke hotel di stesen Kitajunijo. Jarak ke hotelku dari Kitajunijo amat dekat, iaitu sekitar tiga ratus meter sahaja. Pabila sampai di hotel, hari sudah pun Maghrib. Ketika mahu mendaftar masuk inilah aku sedikit gementar, takut-takut tempahan hotelku dibatalkan gara-gara kegagalan untuk hadir pada hari semalam. Namun aku bersyukur, penjaga kaunter itu, seorang lelaki tua, amat baik hati. Dia tidak membatalkan tempahan dan membenarkan aku menghabiskan baki tiga malam di situ tanpa bayaran tambahan. Dia juga bertanya dengan begitu sopan andai dia terpaksa mengambil bayaran malam hari pertama yang telah aku terlepaskan, dan aku mengatakan tidak mengapa kerana itu memang salahku. Ya, kerana kecuaian sendiri aku terlepaskan penerbangan ke sini sehingga terkesan pada tempahan ini dan terlepaskan penginapan satu malam di sini. Namun aku sudah cukup berpuas hati dia tidak membatalkan tempahanku di sini, dan dengan budi bicaranya itu aku telah terselamat dari kerugian yang besar.

 

Aku diberikan satu beg berisi tuala, dan lapik kaki. Dia juga memberitahu akan menyerahkan tuala dan lapik kaki gantian dengan menyangkutnya pada pintu pada setiap pagi, beserta baucer sarapan. Aku terus ke lif, dalam fikiran hanya mahu melelapkan mata. Bilik hotel terletak di tingkat empat. Sarapan esok di tingkat dua dan aku nampak simbol restoran pada butang tingkat dua dalam lif itu. Juga, ada mesin basuh dan mesin jual air di tingkat lima.

 

Aku imbas kad hotel pada pengimbas di pintu bilik dan masuk. Biliknya tidaklah terlalu besar cukup-cukup untuk seorang penghuni, namun amat bersih. Ada televisyen, peti ais, cerek dan wifi. Tingkapnya dua lapis untuk menebat sejuk. Bilik airnya agak kecil, namun dilengkapi tandas duduk automatik dan tab mandi dan bekalan air panas. Aku perasan keseluruhan bahagian dalam bilik air ini seperti satu modul. Maksudku, ia seolah ketika mereka membina bilik ini, mereka dibekalkan satu modul bilik air yang hanya perlu dipasangkan ke dalam bilik ini dan boleh ditanggalkan jika sudah tidak boleh digunakan, namun ini semua hanya telahanku. Bahagian dalam ‘modul’ bilik air ini pula seolah satu lapisan plastik tunggal yang melitup semua termasuk permukaan dalam tab mandi. Ada air panas dan air sejuk dibekalkan, di mana kuantiti air panas dan air sejuk boleh dikawal menggunakan pemulas masing-masing. Di negara sejuk memang biasanya akan dibekalkan dua bekalan air berlainan suhu. Mangkuk tandasnya pula adalah mangkuk tandas Jepun yang biasa di mata orang Jepun namun agak mengelirukan buat pengunjung dari negara lain. Ia automatik, dan engkau perlu menekan satu butang dengan simbol pancuran untuk mendapatkan pancuran air. Tiada hos getah membekalkan air. Namun itu lebih baik dari tandas di UK yang langsung tidak dibekalkan air, hanya tisu.

 

Aku sudah membeli makanan dari kedai serbaneka maka tidak perlu lagi keluar malam ini. Aku hanya mahu berehat. Harapnya keletihan dua hari ini dihilangkan sepenuhnya semalaman agar aku bertenaga untuk mengembara esok. Mengikut perancangan, esok aku akan ke Gunung Moiwa di pinggir bandar ini. Namun aku tidak mahu mengambil tram yang dipanggil Sapporo Streetcar itu. Aku mahu berjalan kaki sejauh lebih kurang enam kilometer. Ini peluang, kerana berjalan kaki di sini tidak memenatkan dek sejuknya dan juga udaranya yang kering menyejatkan peluh dengan pantas dan membantu menyejukkan badan. Di tanahair sendiri, usahkan enam kilometer, lima ratus meter pun sudah membuatkan engkau lencun berpeluh.

 

16 November 2023

 

Aku terbangun jam tiga pagi. Oleh kerana Isyak di sini jam lima setengah petang, maka aku boleh tidur seawal jam tujuh malam. Rasanya sudah hilang penat semalam dek tidur tujuh jam itu. Aku ingin meminum kopi, namun serbuk kopi tidak dibawa ke sini, bimbang dirampas di lapangan terbang. Maka aku teringat sesuatu, yang mana ketika dalam lif semalam, aku nampak simbol mesin jual air dan mesin basuh pada butang tingkat lima. Lantas, aku keluar sekejap ke tingkat lima untuk beli kopi.

 

Jepun memang terkenal dengan kopi dalam tin. Kopi dalam tin memang berleluasa di sini, dan rasanya amat mirip dengan kopi yang diseduh sendiri. Ada macam-macam jenama, UCC, Georgia, Kirin... Wonda. Wonda pula banyak dijual di Malaysia. Aku bertemu satu bilik yang agak sempit, di mana di dalam bilik itulah ditempatkan sebuah mesin jual air dan mesin basuh layan diri. Di dalam itu juga ada mesin tukar wang kertas kepada wang syiling. Di mesin jual air, aku tidak nampak tanda-tanda mesin itu boleh menerima bayaran tanpa tunai. Aku sudah bersedia membayar dengan wang syiling. Aku masukkan satu persatu syiling dan kutekan butang air kopi berharga 140 yen. Gedegung! Kedengaran bunyi air tin terhempas ke ruang pengambilan. Aku membuka pintu ruang pengambilan dan mengambil tin air itu keluar. Ia jenama UCC Black.

 

Aku minum dan bersarapan telur rebus dan onigiri yang dibeli siap-siap semalam dari AEON di belakang hotel ini. Selepas makan, aku menonton video-video tidak bermanfaat di Youtube. Kemudian Subuh pun masuk jam empat lebih. Selepas Subuh, aku membuat sedikit kira-kira berkenaan kerugian yang kualami, beserta perbelanjaan semalam. Wang tunaiku masih ada sekitar 18000 yen, dari baki awal 21000 yen. Selebihnya ialah wang tunai dalam ringgit dan Yuan. Aku membuka TV, dan ia hanya memaparkan rancangan berbahasa Jepun. Ada yang aku faham, ada yang tidak. Kemahiran mendengar bahasa Jepunku masih di tahap yang rendah. Namun rancangan Jepun punya satu kebiasaan yang amat aku gemari; mereka sering meletakkan sarikata dalam bahasa mereka untuk dialog yang juga dalam bahasa mereka. Ini kerana bahasa Jepun banyak perkataan yang sama bunyi (homophonic) namun berlainan dari segi makna, dan hanya boleh diasingkan maknanya dengan memahami konteks ayat atau dengan membaca tulisan cina-nya yang dipanggil kanji itu. Disebabkan itu bahasa Jepun amat mengelirukan, hanya mereka yang gigih sahaja yang mampu menguasainya. Aku fikir aku belum cukup gigih lagi.

 

Aku sudah bersiap-siap untuk keluar. Pakaian lebih aku keluarkan dari beg. Hanya makanan yang kubawa, beserta sarung tangan dan kain lilit leher dan topi sejuk jika bersalji kelak. Long john juga dibawa. Beg tidak perlulah terlalu berat kerana aku ingin berjalan jauh hari ini. Sebelum keluar, aku bersarapan dahulu. Sarapan disediakan di tingkat dua bermula jam tujuh. Aku hanya perlu meletakkan kupon sarapan di atas satu kaunter dan berjalan mengambil pada bufet. Sarapan berupa roti mayat, sos, salad, sosej, telur hancur dan kopi. Aku sempat menyoal tukang masak apakah sosej itu ada daging babi, katanya ya selepas meminta memeriksa dahulu. Maka aku menahan diri dari mengambil sosej dan hanya mengambil telur hancur dan roti dan salad. Kemudian aku tuang air kopi ke dalam cawan kosong, dan bergerak ke tempat duduk. Semua pengunjung yang kulihat rata-rata duduk berseorangan. Tiada keluarga dan budak kecil di sini. Aku pun ambil sudu dan sapu telur hancur pada roti dan mula makan. Selepas itu aku bilas tekak dengan kopi, iaitu kopi kedua hari ini. Sarapan yang ringkas, dan pantas. Saat keluar, aku perasan ada bilik khas untuk merokok di tepi pintu keluar, dan ada seorang perempuan pertengahan umur sedang merokok di dalam, rasanya perempuan Jepun. Aku pun keluar, kembali ke bilik untuk mengambil beg, dan memulakan kembara.

 

Saat keluar dari hotel, cuaca tidaklah sesejuk mana, sekitar sepuluh darjah Celsius. Langit sungguh cerah, jam menginjak tujuh setengah pagi. Aku mengambil haluan ke kanan sehingga bertemu simpang. Di sana aku toleh ke kanan lagi, berjalan terus ke arah stesen JR Sapporo. Orang ramai mulai memenuhi kawasan kaki lima-kaki lima untuk ke tempat kerja dan sekolah. Aku berjalan berpandukan GPS sehingga melintas tepi Taman Odori dan bangunan lama kerajaan Hokkaido.

 

Selepas sejam berjalan, aku tiba di kawasan di mana tram atau Sapporo Streetcar mula memunculkan diri. Tram ini hanya beroperasi di satu kawasan di barat daya Sapporo dan membuat laluan bulatan, seperti Circle Line di London (namun Circle Line ialah tren bawah tanah). Aku fikir waktu itu aku sudah tersesat juga. Sasaranku ialah stesen Ropeway Iriguchi, di mana jika aku mengambil streetcar untuk ke kereta kabel Gunung Moiwa, maka aku perlu turun di sini. Disebabkan aku berjalan kaki, maka stesen itu tetap adalah destinasi utama kerana dari situlah pintu masuk ke kereta kabel Gunung Moiwa dapat dicari dengan mudah.

 

Maka aku pun buka GPS kembali demi menentukan arah yang tepat ke Ropeway Iriguchi. Berjalan lagi aku sehingga bertemu satu simpang empat. Dari GPS, aku perlu melalui satu lorong di belakang kumpulan apartmen yang berketinggian lima tingkat tak silap aku. Akhirnya menjelang sembilan setengah pagi, aku pun sampai di Ropeway Iriguchi. Sejuk tidak terasa seperti jangkaanku. Parka aku buka dan hanya berkemeja sehelai. Peluh di belakang badan yang tidak lencun mengering dengan pantas dek udara kering dan sejuk. Cuaca masih cerah, tiada tanda akan bersalji hari ini. Gunung Moiwa yang ditumbuhi pokok-pokok birch putih (shirakaba) dari kaki ke puncak yang sudah kuning dan perang daun-daunnya tersergam dari Ropeway Iriguchi. Aku berdiri di sebelah tanah kosong terbiar dan mengambil foto Gunung Moiwa. Jaket parka aku tanggal dan pegang dan aku biarkan peluh pada kemeja mengering oleh cuaca yang sejuk dan kering ini. Kemudian aku ikut susur kaki lima yang di kanannya stesen Ropeway Iriguchi, aku belok ke kiri dan berjalan terus sehingga bertemu simpang empat. Aku lintas simpang itu dan terus menyusur kaki lima sehingga bertemu satu bukit, yang mana aku perlu belok ke kiri sambil mendaki bukit itu. Di kananku adalah laluan berkereta. Jika pengunjung tidak mahu berjalan kaki, mereka boleh menunggu bas di Ropeway Iriguchi dan bas akan membawa mereka mendaki bukit ini melalui jalan di kananku ini sehingga ke pintu masuk kereta kabel. Jika aku belok ke kanan di bukit itu, aku akan ke Asahiyama Memorial Park, salah satu taman awam di bandar ini. Sapporo memiliki banyak taman awam, dan salah satu taman tersebut ialah taman hutan di Nopporo di pinggir bandar ini, yang mana aku rancang untuk mengunjunginya pada hari esok.

 

Dek berjalan dan mendaki, aku tidak terasa langsung sejuk sepuluh darjah Celsius. Cuaca pagi ini sangat cerah dan tiada angin kuat seperti kebiasaan musim luruh. Lazimnya Sapporo sudah bersalji pada sekitar November, namun aku tidak pasti atas sebab apa, Sapporo sekarang masih di kemuncak musim luruh. Aku ada terbaca kemudiannya, musim panas di keseluruhan Jepun tahun ini agak panjang akibat pemanasan global. Mungkin itulah sebabnya.

 

Akhirnya aku sampai di puncak bukit selepas mendaki lebih kurang sepuluh minit. Jika diukur jarak dari hotel ke sini dengan berjalan kaki, aku sudah melepasi lebih enam kilometer dalam masa hampir dua jam. Satu pencapaian yang boleh dibanggakan. Aku puas hati kerana sememangnya tujuan utama aku datang ke sini ialah untuk berjalan kaki kerana dengan cuaca yang sejuk, berjalan tidak memenatkan seperti di tanahair.

 

Bangunan pintu masuk kereta kabel yang serba putih masih ditutup. Ia hanya akan dibuka jam sepuluh. Aku lihat jam menunjukkan pukul sembilan setengah pagi. Masih ada masa untuk dibuang sementara menanti bangunan itu dibuka, maka aku pun mendaki satu susur merentas semak yang sudah kuning, menuju ke atas bukit di bahagian kanan bangunan itu. Pokok-pokok shirakaba yang kurus-kurus dan berbatang putih dan tumbuh berjarak-jarak antara satu sama lain, memenuhi bahagian atas bukit. Pokok ini memang berleluasa di Sapporo. Aku teruskan berjalan di atas bukit berhutan perang itu sehingga bertemu satu pagar dengan pintunya dirantai dan bertuliskan ‘tidak dibenarkan masuk’. Sebenarnya pintu itu ialah pintu masuk ke satu muzium berkenaan pengairan. Aku tak faham sangat. Aku pun bawa keluar handycam dan rakam sekeliling. Dari celah-celah pokok hutan pada lereng bukit aku dapat lihat bangunan-bangunan di bandar Sapporo yang mengecil. Kala merakam sekeliling aku terperasan ada papan tanda memberi amaran kedapatan beruang di dalam hutan itu! Seriau aku. Baru aku teringat, utara Jepun memang banyak beruang. Beruang-beruang ini yang dipanggil kuma, selalunya tewas kepada orang asli Ainu. Orang Ainu, iaitu penduduk asal pulau Hokkaido ini sebelum Jepun mengambilnya sebagai koloni, menjadikan beruang itu sumber pakaian dan makanan mereka. Beruang-beruang ini biasanya tidak akan engkau sedari kehadiran mereka kerana mereka boleh memanjat pokok. Jadi jangan haraplah engkau boleh menyelamatkan diri dengan memanjat pokok jika dikejarnya. Aku terbayang-bayang andai beruang ini terjun dari atas pokok tiba-tiba dan menerkamku sedang aku tak sedar pun akan kehadirannya...

 

Abaikan pemikiran hitam itu. Aku pun turun kembali ke bawah. Aku nampak ada seorang perempuan Jepun berjalan-jalan membawa anjingnya ke sini dan seolah terkejut dengan kehadiranku. Melihatkan perempuan itu ke sini, aku fikir kawasan ini adalah kawasan bersiar-siar yang biasa untuk penduduk sekitar sini, maka ia bukanlah kawasan berbahaya meskipun ada amaran penampakan beruang itu. Aku tiba di bawah tepat jam sepuluh. Namun melihatkan pintu bangunan putih itu seakan belum dibuka, aku pun berjalan-jalan dahulu. Di belah kiri jalan ada pusat latihan pengakap dan bermain ski. Aku beli air minuman dari satu mesin jual air. Ketika menunggu air diturunkan, aku ternampak pasangan tua Jepun dengan kayu pendaki, barangkali mereka mahu mendaki Gunung Moiwa sehingga ke puncak, iaitu alternatif selain dengan menaiki kereta kabel. Kemudian aku melintas satu barisan pili air. Pada barisan itu ada tertulis ‘Dilarang meminum air dari pili air ini.’ Tiada terjemahan bahasa Inggeris disertakan. Aku fikir andai aku tidak memahami bahasa Jepun, mungkin aku telah meminum air pili itu di kala dahaga. Air dari pili itu hanya untuk tujuan membasuh dan menyiram tanaman sahaja.

 

Aku jumpa pokok renek dengan beri berwarna merah seakan buah kopi yang ditanam di bahu jalan dengan dibenteng menggunakan bata, namun aku tidak tahu pokok apakah itu. Di tanahair, buah merah seperti ini selalunya pokok ceri, atau buah teh yang sudah terlalu masak. Kadangkala, buah gatal itu, yang airnya merengsakan kulit. Mungkin buah merah ini adalah makanan utama beruang? Aku tak tahu. Mungkin. Kerana jika tiada buah, apa yang menjadi makanan mereka? Di hutan di sini, aku tak nampak binatang yang banyak untuk melengkapkan rantai makanan. Aku bimbang andai beruang-beruang ini tiada makanan, maka mereka akan mula memakan manusia. Namun itu tidak akan berlaku sekiranya orang Ainu dibenarkan memburu mereka. Baru-baru ini aku terbaca, kerajaan Jepun membenarkan pemburuan beruang ini berikutan kedapatan banyak kes serangan beruang. Mungkin beruang-beruang ini bolehlah kemas barang dan berpindah agaknya selepas mendengarkan ‘galakan’ kerajaan Jepun itu.

 

Sedang duduk-duduk di tepi pokok beri merah itu, aku perhati jalan raya di depan. Di hujung belah kiri jalan menuju ke bawah cerun adalah simpang bermulanya pendakianku pagi tadi dari Ropeway Iriguchi, dan di hujung simpang itu ialah bermulanya jalanraya ke Asahiyama Memorial Park. Pengunjung masih tidak ramai di sini, hanya beberapa orang yang datang untuk mendaki. Aku berharap mereka tidak diserang beruang.

 

Akhirnya pintu dibuka. Aku pun masuk dan meluru ke lif, naik ke tingkat dua. Di sana aku ke kaunter pembelian tiket untuk menaiki kereta kabel. Tiket dewasa berharga 2100 yen (sekitar RM63). Di sini ada dua stesen. Kereta kabel akan membawaku ke stesen tengah, dan dari stesen tengah aku akan menaiki satu lagi kereta kabel hingga ke puncak, di mana terletaknya balai cerap. Kedua-dua kereta kabel ini ada nama masing-masing. Kereta kabel yang pertama digelar Ropeway atau kereta gantung. Kereta gantung ini adalah sebenar-benar kereta kabel dan berupa seperti kereta kabel di Langkawi yang membawa penumpang ke Skydeck, juga kereta kabel di Arosa, Switzerland yang membawa penumpang ke puncak Aroser Weisshorn. Kereta kabel kedua dari stesen tengah ke balai cerap dinamakan kereta kabel mini atau Morris Car, dan bergerak di atas landasan seperti kereta funicular di Bukit Bendera, Pulau Pinang. Meski bergerak di atas landasan, ia dipanggil kereta kabel juga kerana ada kabel di sisi kanan dan kiri landasan yang ‘memegang’ kereta ini sepanjang perjalanannya.

 

Menjelang jam sepuluh empat puluh lima, semua pengunjung dibenarkan masuk. Ada seorang lelaki Jepun, dan pasangan Kaukasian yang aku fikir dari Australian mendengarkan loghat bahasa Inggeris mereka, dan seorang perempuan tua Jepun dan aku pada waktu itu. Kami berbaris dan penjaga pintu menebuk tiket-tiket masuk kami. Kemudian kami berjalan menerusi satu terowong dan sampai di dek, di mana kereta gantung berwarna hijau menanti.

 

Ketika berada di dalam kereta gantung, aku dapat melihat panorama keseluruhan bandar Sapporo jauh di belakang, dan hutan shirakaba yang perang-perang daunnya di bawah. Ketinggian kereta gantung ini tidaklah terlalu menggayatkan, aku fikir sekitar tiga ratus meter sahaja dari aras tanah. Aku mengeluarkan handycam dan merakam sekeliling panorama. Mujur hari itu tidak hujan dan cerah. Jika hujan, pemandangan akan dikaburi kabus dan titisan hujan yang membasahi dinding kaca. Di sepanjang perjalanan ada suara rakaman berkumandang dan menjelaskan tentang kereta kabel itu, daya tarikan sekitar Sapporo yang boleh dilihat dari dinding kereta itu beserta sejarahnya. Tak ada terjemahan dalam bahasa Inggeris. Namun aku faham sedikit-sedikitlah. Aku mencerap balik tingkap dan lantai kaca kereta gantung ini kalau-kalau ada beruang sedang duduk memeluk batang pokok-pokok shirakaba di puncaknya, namun tiada. Di kejauhan aku boleh nampak kawasan kincir angin. Tak sangka Jepun pun ada ladang kincir angin. Ia terletak kira-kira sepuluh kilometer dari kawasan gunung ini. Ada menara putih di satu lereng pada gunung ini namun aku tak tahu apa fungsinya. Dalam lima belas ke dua puluh minit tergantung, aku pun sampai di stesen tengah.

 

Di sini, aku perlu beratur menunggu kereta kabel mini yang akan membawaku ke stesen puncak. Disebabkan hari ini hari bekerja dan masih di awal pagi, maka pengunjung tidak terlalu ramai. Di belakangku ada penumpang dari kereta gantung susulan pula. Cahaya matahari menerobos dari tingkap-tingkap kaca, hari yang cerah dan amat sesuai untuk bersiar-siar. Di stesen tengah ini juga engkau boleh keluar dan bersiar-siar menelusur laluan hutan di lereng gunung, namun itu akan aku lakukan kemudian sewaktu turun nanti.

 

Selepas penjaga pintu menebuk tiketku, aku dibenarkan memasuki kereta kabel mini. Kereta kabel mini ini berwarna hijau muda dan ada dua kereta yang digabungkan; satu gerabak di tingkat atas dan satu lagi gerabak di tingkat bawah. Aku memilih tingkat bawah. Perjalanan pun dimulakan selepas semua penumpang masuk. Kali ini kereta kabel bergerak di atas landasan. Dalam sekitar lima minit, aku pun sampai di stesen puncak. Di stesen ini ada dua tingkat. Entah mengapa aku pilih menaiki tangga ke tingkat atas dahulu. Tingkat atas berdinding kaca dan dapatlah aku mencerap panorama sekeliling puncak Gunung Moiwa ini. Ada kedai cenderamata yang menjual barangan berupa rantai kunci, makanan ringan, beg. Banyak corak pada barangan cenderamata ini diinspirasikan dari sejenis haiwan yang berupa seakan arnab bercampur musang, bertelinga panjang, ekor gebu dan berdiri atas dua kaki. Macam tupai pun ada, macam arnab pun ada, namun aku tak tahu binatang apa. Logo binatang ini ada di mana-mana, ada yang dijadikan patung kecil, ada yang dijadikan patung besar dan diletakkan di tepi dinding dengan poster dipegangnya menerangkan perkara berkaitan kawasan menarik di sekitar Sapporo, seperti patung di stesen tengah. 

 

Selepas masuk sekejap ke dalam kedai cenderamata, aku keluar dan turun ke bawah. Tiada cenderamata dibeli kerana aku sememangnya tidak berminat dengan cenderamata. Aku fikir membeli cenderamata menandakan engkau mungkin tidak akan kembali lagi ke sini, dan aku tidak gemar pemikiran begitu. Aku sampai di tingkat bawah dan keluar ke laman. Dari laman ini dapat dilihat nun jauh berdirinya gunung entah apa, dan bangunan-bangunan di bandar Sapporo, dan juga banjaran gunung yang diselaputi salji jauh di utara Sapporo. Ladang kincir angin dapat dilihat jelas dari sini, terletak di arah barat laut. Aku menyedari balai cerap di bumbung bangunan ini boleh dicapai melalui tangga yang hanya dapat dikesan dari luar bangunan ini. Aku pun naik ke balai cerap.

 

Rupanya sudah ada agak ramai pengunjung di balai cerap. Di sini ada teleskop yang akan berfungsi jika engkau masukkan 100yen. Aku sangat berminat dengan banjaran gunung bersalji yang berbalam-balam di kejauhan di utara itu. Demi mendapatkan imej yang lebih jelas, aku pun masukkan syiling 100yen ke dalam teleskop dan mengamati banjaran itu. Di sebelah teleskop ada papan kenyataan menerangkan nama-nama gunung pada banjaran itu. Juga, aku turut meneropong ke bandar Sapporo yang terbentang dari barat ke timur berlatarkan banjaran bersalji. Boleh dikatakan keseluruhan bandar Sapporo dapat dicerap dari sini. Mujur tiada salji lagi, jika tidak, sudah pasti pemandangan dari sini agak membosankan kerana segalanya putih belaka. Mujur juga aku datang pada siang hari, kerana di waktu malam, hanya lampu-lampu bangunan sahaja yang kelihatan. Mujur juga kerana hari ini cerah, jika tidak, sudah pasti banjaran gunung yang diselaputi salji itu tidak dapat dilihat juga dek awan-gemawan yang menyemak di ufuk.

 

Aku berlegar di sekitar dataran ini dan mendapati ada menara diletakkan di tengahnya, barangkali untuk tujuan komunikasi. Pengunjung ramai sibuk merakam suasana, ada yang mengambil gambar masing-masing. Ada yang merakam dengan kamera mahal dengan lensa sebesar botol air, membuatkan aku sedikit cemburu. Kurang-kurang harganya mungkin sekitar RM10k, mungkin aku perlu membuat pinjaman bank jika mahu membelinya. Kemudian aku bergerak ke satu tempat di mana pengunjung boleh menggantungkan mangga tanda mengabadikan cinta terhadap pasangan mereka. Mangga ini boleh dibeli dari satu mesin jual barang di situ. Aku mendapat tahu kawasan balai cerap ini menjadi tumpuan pasangan-pasangan, terutama pada hari Krismas, hari cuti dan sebagainya.

 

Aku kembali ke tangga dan turun. Aku perhati ada sisa salji pada tanah. Barangkali sudah ada salji turun beberapa hari lepas di sini. Selepas memikirkan tiada apa lagi perkara menarik yang boleh dilakukan, aku bercadang turun ke stesen tengah. Masuk sahaja aku ke dalam bangunan, kereta kabel mini sudah pun menunggu. Aku pun apa lagi, teruslah masuk. Nampaknya hanya aku seorang sahaja yang berada dalam kereta kabel ini. Aku tidak bercadang merakam dengan handycam lagi, kerana sudah merakamnya sewaktu naik tadi.

 

Ketika tiba di stesen tengah, aku nampak tulisan pada papan tanda memberitahu, kereta gantung seterusnya akan berlepas jam sebelas setengah untuk kembali ke stesen di bangunan putih tadi. Maka aku pun keluar ke laman di stesen tengah ini dan merayau-rayau di sekitarnya. Stesen tengah ini juga masih agak tinggi dari aras laut dan aku dapat melihat bandar Sapporo berbalam-balam di kaki gunung. Aku nampak ada tangga batu yang agak curam menuruni lereng berhutan daun luruh, barangkali pokok shirakaba. Aku hanya turun sedikit sahaja untuk mengamati hutan itu. Aku tidak perasan ada satu papan tanda pada awal laluan turun, sehinggalah bila aku memeriksa rakaman handycam kemudiannya. Papan tanda itu hanya bertulis dalam bahasa Jepun dan sebenarnya menegah pengunjung akan penampakan beruang! Mujur aku tidak bertemu dengan seekor pun ketika turun pada hari itu. Namun aku masih ingat sewaktu aku naik kembali, ada seorang lelaki tua dengan kayu pendakian, turun melalui tangga itu. Aku harap dia selamat kembali.

 

Perut mula berbunyi. Aku keluarkan onigiri yang dibeli siap-siap, dan memakannya. Aku membilas tekak dengan baki air yang dibeli dari mesin air di kaki gunung ini tadi. Kemudian aku makan telur dadar yang dibeli dari Lawson seingat aku. Telur dadar itu dilipat membentuk segiempat lonjong dan dipek dalam satu bekas plastik dan diperap dalam kicap. Sekali-sekala aku memandang ke atas pokok, takut-takut ada beruang sedang memerhati dari atas dan menanti peluang menerkam makanan dari tangan atau begku.

 

Jam baru pukul sebelas usai makan. Aku berjalan di sepanjang jalan yang membawa pengunjung berkereta ke laman stesen tengah. Aku susur jalan itu menuruni cerun. Di bahu jalan, kiri dan kanan dipenuhi hutan shirakaba. Hutan di sini tidak menyeramkan seperti hutan di tanahair yang berserabut, contohnya di Langkawi dan Cameron Highlands. Pokoknya tumbuh menegak dan tersusun, tidak bercabang-cabang, dan di lantainya tidak banyak tumbuhan renek, hanya rumpai yang sudah keperangan dan daun pokok yang sudah perang dan mati. Cahaya matahari masih dapat menembus sehingga ke permukaan tanah. Lantai hutan penuh dengan daun-daun kering. Suhu tidak terlalu sejuk, sekitar sepuluh darjah sahaja. Hari ini masih cerah tiada tanda-tanda akan hujan.

 

Aku masuk kembali ke dalam stesen tengah. Di kiri dan kanan pintu masuk ada mesin jual air. Aku menahan diri dari membeli. Mesin-mesin ini ada di mana-mana dan berupaya menjeratmu menjadi pembeli impulsif. Jika aku tidak menahan diri, barangkali akan banyaklah wangku terbuang ke mesin-mesin ini. Yang amat menggoda ialah harga airnya sekitar 100yen lebih sahaja dan ditambah pula dengan wang Jepun yang jatuh berbanding ringgit, ia menggandakan kuasa godaan itu.

 

Kereta gantung tiba dan aku pun naik. Masih tiada pengunjung lain yang naik bersamaku. Aku agak cuak juga kerana jika terjadi perkara tak diingini sebagai contoh, kereta itu terkandas di tengah-tengah kabel, habislah aku. Namun aku abaikan pemikiran itu dan mengambil peluang mencerap segenap dinding kaca, sesuatu yang sukar dilakukan jika ada penumpang lain.

 

Akhirnya aku tiba kembali di bangunan pintu masuk. Aku ambil lif turun, keluar dari lobi dan berjalan menelusuri jalanraya menuruni bukit menuju ke Ropeway Iriguchi. Pengunjung masih belum ramai di sini.

 

Sesampai di Ropeway Iriguchi, jam sudah pukul dua belas tengahari. Aku fikir masih banyak masa untuk diisi, maka aku bercadang ke Taman Nakajima. Aku bercadang ke sana menggunakan Sapporo Shiden atau kereta tram. Sapporo Shiden ini seakan LRT namun hanya ada satu gerabak dan bergerak atas rel atas tanah yang turut berkongsi jalan dengan kereta. Aku teringat kenderaan ini dahulu pernah aku naiki sewaktu mengembara ke Istanbul, Turki dan juga Oslo, Norway. Kenderaan begini fikirku hanya boleh dikendalikan di negara berdisiplin kerana jika tidak, banyaklah kemalangan dengan kereta berlaku. Sedang Sapporo sendiri pun mengalami kemalangan yang tidak kurang antara tram ini dengan kenderaan jalan, lagilah kalau ia dibangunkan dan dikendalikan di Malaysia di mana pemandunya ‘amatlah berdisiplin’...

 

Aku sebenarnya tidak tahu bagaimana menaiki tram ini. Mulanya aku menunggu di bawah bumbung stesen Ropeway Iriguchi yang hanya satu platform sempit dan kecil didirikan di tengah-tengah jalanraya. Mujur aku kurus, kerana platform ini sungguh sempit dan hanya memuatkan seorang sahaja (penumpang boleh berdiri di sepanjang platform tetapi tidak boleh membuat barisan memanjang ke belakang). Tram tiba dan berhenti amat rapat dengan platform. Pintu masuknya ialah pada bahagian tengah sementara pintu depan untuk penumpang keluar dari tram. Aku mulanya tidak faham mengapa ketika aku masuk, tiada tempat sentuh kad tanpa tunai mahupun mesin yang akan mengeluarkan kertas penanda stesen di pintu belakang. Aku keluar dari tram itu kebingungan. Aku tunggu tram lain tiba untuk memerhati bagaimana penumpang tempatan membayarnya. Kemudian baru aku perasan, tiada seorang pun yang menyentuh kad semasa menaikinya di pintu belakang. Mereka hanya menyentuh kad di pintu depan. Yang membayar dengan tunai, hanya memasukkan duit syiling dalam kotak dan keluar. Kemudian aku baca arahan pada dinding belakang platform. Ada perkataan yang tidak aku fahami, aku cari dalam kamus pada telefon. Baru kufaham, rupanya tambangnya dibayar sebanyak 200yen sekali guna. 200yen untuk ke mana-mana, sekali guna sahaja. Maka aku pun naiklah tram seterusnya yang tiba tidak lama kemudian.

 

Pabila duduk dalam tram, aku pandang dinding atas yang bertampalan poster-poster memberitahu tambang tram ini. Betullah, 200yen sekali naik. Aku kerap memerhati peta dan mendengar pengumuman demi memastikan aku turun di stesen yang betul, iaitu Nakajima-Koen. Tram ini bergerak dalam laluan membulat, dan aku mengambil arah lawan jam. Ia tidak bersambung dengan sistem tren bawah tanah Sapporo, namun jika engkau menggunakan kad Kitaca (kad tanpa tunai) mereka, engkau boleh menggunakannya dalam kedua-dua sistem pengangkutan. Namun engkau harus keluar berjalan untuk menukar stesen iaitu di stesen Susukino.

 

Penumpang pengangkutan awam di Sapporo ini, termasuk tram ini, tidak pernah berkurang. Kebergantungan mereka terhadap pengangkutan awam sememangnya kuat, tidak seperti di Malaysia yang amat bergantung kepada pengangkutan sendiri terutama motosikal. Di sini juga aku kurang melihat penunggang basikal seperti di Osaka. Ramai menggunakan kereta namun kereta mereka tidaklah sebanyak kereta di Malaysia. Pengguna motosikal juga ada sekali-sekala namun aku perhati hanya motosikal kuasa tinggi sahaja yang banyak di sini.

 

Dalam tram itu, ada orang-orang tua yang memandangku aneh, mungkin kerana wajahku agaknya yang ketara berlainan daripada mereka, atau perlakuanku yang semacam gelabah (aku gelabah kerana aku tidak biasa menaiki kenderaan ini), atau mungkin kerana aku nampak seperti pengebom berani mati kerana parka hitam yang kupakai dengan beg sandang yang kugalas? Harapnya bukan begitu.

 

Tatkala tram berhenti di Nakajima Koen, aku berdiri di tepi konduktor. Namun konduktor tidak membuka pintu. Aku pun menekan satu butang merah bertanda ‘berhenti’. Barulah konduktor itu bertanyakanku ‘mahu keluarkah?’, aku pun jawab ‘ya’. Sebelum keluar aku masukkan dua keping syiling 100yen ke dalam kotak, dan turun aku keluar ke stesen Nakajima Koen. Di sana, aku perlu melintas jalan untuk ke Taman Nakajima yang terletak di belakang satu lorong di tengah-tengah barisan kedai dan rumah.

 

Langit masih cerah namun aku fikir hari sudah pun beransur petang meski baru jam satu tengahari. Aku menelusuri satu jambatan merentas saliran seperti sungai buatan dan menyusur laluan tebing sungai itu untuk memasuki taman tersebut. Ia taman biasa di Sapporo dengan pokok-pokok berdaun kuning dan perang ditanam di serata tempat.

 

Aku nampak ada ramai budak sekolah berhimpun di hadapan sebuah bangunan yang aku fahami sebuah dewan konsert. Aku tak tahu apa agenda mereka. Aku teruskan berjalan menikmati keindahan taman ini. Meski hari cerah, tak ramai yang keluar bersiar-siar, mungkin kerana cuaca sejuk. Aku tak kisah sebab aku tak adalah rasa sejuk sangat kerana telah banyak berjalan kaki. Aku rasa agak malas mengeluarkan handycam mahupun telefon bimbit bagi merakam gambar-gambar di sini, namun apa yang boleh aku rumuskan, taman ini lebih cantik berbanding Maruyama yang aku kunjungi semalam. Aku amat meminati pokok momiji yang berwarna merah itu. Aku tak sangka pokok ini boleh tumbuh lebih dari dua meter tinggi kerana biasanya pokok ini hanya bersaiz renek. Daunnya berbentuk seperti daun maple namun berwarna merah.

 

Aku berjalan sehingga ke hujung satu lagi taman. Di sana aku nampak banyak basikal terkumpul dalam satu kawasan berpagar. Ada papan tanda di situ bertuliskan sesuatu, yang mana sebahagian besarnya tidak aku fahami. Ketika tiba di sini, aku menyusur sebatang jalan raya di sepanjang bahu kanannya. Bersetentang denganku di seberang jalan ini ialah bangunan yang aku tak ingat apa fungsinya. Mulai dari sinilah aku mengambil keputusan berjalan tanpa hala tuju. Aku tidak perlu risau kerana ada akses GPS, Google Maps dan juga pengangkutan awamnya yang ada di mana-mana sahaja. Katakan capaian internet engkau mati atau bateri telefon mati, engkau pergi sahaja ke mana-mana sehingga bertemu landasan streetcar. Susuri landasan itu sehingga engkau bertemu stesennya dan tunggulah mana-mana tram untuk kau naiki sehingga tiba di stesen Susukino. Mudah bukan? Atau tunggu sahaja di mana-mana hentian bas untuk menaiki bas.

 

Sepanjang berjalan-jalan itu aku ada melalui kompleks rumah-rumah dan kedai-kedai, adakala sehingga aku termasuk ke dalam kawasan taman perumahan. Aku bertemu pasaraya yang berleluasa di sini bernama Seicomart. Boleh dikatakan kewujudannya di Sapporo membayangi pasaraya lain yang lebih terkenal seperti 7-Eleven, FamilyMart dan Lawson. Aku singgah di sebuah 7-Eleven untuk membeli ikan makerel panggang dan kudapan dan sedikit makan malam. Aku juga mahu mencari buah peach namun tidak kelihatan langsung dalam pasaraya itu. Mungkin aku harus cuba lagi esok di tempat lain.

 

Menjelang jam dua setengah petang aku mula merasakan laluanku berpusing pada kawasan yang sama. Aku mula merasakan perbuatanku merugikan, lantas aku memutus menaiki tram. Aku temui satu stesen di tengah-tengah jalan raya. Ketika tram tiba, ia hampir berlanggar dengan sebuah kereta, lantas hon tram itu dibunyikan, agak kuat sehingga aku terkejut beruk. Aku naik tram yang sampai, dan melalui tingkap dapat kulihat tram itu bergerak pada laluan yang sudah aku lalui tadi, bahkan berundur kembali ke Nakajima Koen. Aku mengeluh dalam hati. Namun aku tidak kisah sangat kerana hajat mahu meneroka seluruh Sapporo tercapai, sekurang-kurangnya sebahagian besar kawasan barat daya bandar ini.

 

Aku tiba di stesen Susukino, iaitu terletak di tengah-tengah jalan raya dan bangunan tinggi-tinggi di tengah bandar Sapporo ini. Aku keluar dan menuju ke stesen bawah tanah untuk kembali ke hotel. Jam sudah hampir pukul tiga. Jam empat seluruh bandar akan mula bergelap. Menurut pembacaan sebelum ke sini, di sekitar Susukino ini banyak kedai ramen. Namun kebiasaan resepi ramen mereka ada babi, dan aku bukanlah penggemar ramen yang tegar jadi tiada masalah sangat untuk aku lepaskan sahaja peluang makan-makan di sini.

 

Dari stesen Susukino, aku mengambil jalur Namboku menuju Asabu, di mana aku akan keluar ke Kitajunijo. Dari situ, aku hanya berjalan kaki ke hotel.

No comments:

Post a Comment

Cerita Kofu

Aku sudah lama merancang kelana kali ini, iaitu sejak November tahun 2024. Ketika merancangnya, aku hanya ingin menjadikan kelana kali ini s...