Saturday, January 13, 2024

Cerita Sapporo (Bahagian 2)

Aku masih di Lapangan Terbang Beijing dan aku benar-benar letih. Lapangan terbang apa tak ada telefon awam? Sedang KLIA pun ada telefon awam? Aku terpaksa menyerah kalah dan menggunakan juga roaming. Untuk menjimatkan kos roaming, aku hanya SMS. Aku SMS rakan yang pernah berhutang dengan aku tapi tak bayar-bayar. Mungkin takdir Allah, dia setuju dengan lajunya dan sudi membayar hutangku berjumlah RM1000. Aku cuba hubungi ibu, namun ibu semacam skeptik, dia ingatkan aku scammer dan cuba pula hubungi melalui Whatsapp meski aku sudah cakap awal-awal yang aku tak boleh Whatsapp. Adoi... Dan pada kala itulah juga roaming tiba-tiba sahaja tidak lagi boleh digunakan kerana baki sudah habis, hanya selepas aku menghantar beberapa baris mesej pada ibu dan rakan yang berhutang itu. Mahu topup memang tak boleh melainkan jika ada internet. Aku berharap ibu akan pindahkan wang sedikit pun jadilah. Aku harap rakan yang berhutang itu cepat-cepat pindahkan wang...

 

Maka dapatlah aku wang yang cukup harapnya, berdasarkan mesej SMS dari rakan itu. Mungkin masalah ini tak akan timbul kalau aku ada kad kredit. Sekarang aku perlukan internet. Disebabkan aku dah berputus asa dengan wifi, aku pun melilaulah dekat tingkat dua untuk cari mana-mana kedai yang boleh pinjamkan wifi dia. Ternyata tak ada langsung. Entah macam mana dalam merayau-rayau itu aku terjumpa satu kedai yang serba putih dalamnya yang ada logo BCIA (Beijing Capital International Airport). Dalam kedai tu ada kaunter pertanyaan dan dua tiga orang pegawai beruniform macam di kaunter pertanyaan. Aku meminta tolong mereka untuk akses wifi di sini dan menjelaskan keadaanku, di mana wifi tidak boleh diakses sedangkan aku perlu keluar dari lapangan terbang ini. Jam pada waktu itu sudah pukul sebelas setengah pagi.

 

Mereka mencuba-cuba telefonku. Namun masih wifi tidak boleh dicapai. Aku geram-segeramnya, dan sedikit mendesak agar mereka usahakan sesuatu. Mujur bahasa Inggeris salah seorang daripada mereka agak baik. Aku jelaskan berkali-kali yang aku perlu keluar dari lapangan terbang ini dan aku perlukan internet untuk menempah tiket penerbangan baru. Mereka akhirnya setuju untuk berkongsi hotspot mereka. Selepas dapat hotspot, aku cari tiket di Skyscanner. Aku cuba cari tiket yang kurang transit, yang tak perlu transit visa. Ada dan jumpa. Harga RM1300. Namun perlu transit di Hong Kong dan Osaka. Aku perlu terbang ke Hong Kong dahulu, kemudian dari Hong Kong ke Osaka dan dari Osaka mengambil penerbangan Japan Airlines ke Sapporo, di mana aku akan tiba pada hari esok 15 November. Aku terus tempah dan mujur wang dari rakan sudah masuk. Aku hembus nafas lega dan berterima kasih dengan kakitangan BCIA itu yang berkongsi hotspot itu. Namun satu perkara yang memaksa aku menggunakan Google ialah persoalan sama ada transit di Hong Kong memerlukan visa. Ketika menempah tadi aku hanya menganggap tidak perlu, kerana Hong Kong lebih selari dengan Barat dari segi geopolitik berbanding tanah besar China. Aku cuba membuka Google namun seperti biasa, ia disekat. Aku cuba Baidu, namun dapatan carian dalam bahasa Cina tidak boleh diterjemah oleh Google Translate. Aku putuskan hotspot dan kembali ke tingkat empat menunggu penerbangan ke Hong Kong jam enam setengah petang nanti...

 

Tiket digital dihantar ke emel Google, maka sudah pastilah aku tidak akan dapat memperolehinya. Aku sudah tidak mahu memaki dalam hati lagi. Namun anehnya aku masih boleh menggunakan Google Chrome untuk menempah tiket ini. Tetapi, di sini, screenshot tidak boleh dilakukan, kerana dihalang secara automatik oleh sambungan internet hotspot ini yang menggunakan data dari telefon pegawai BCIA itu. Maka, sudahlah aku tidak dapat tiket digital dari emel, aku tidak boleh pula merakam melalui screenshot butir-butir penting penerbangan pada tiket itu!

 

Nasib baik aku bawa handycam, maka dengan gigihnya aku pun rakam maklumat itu pada skrin telefon menggunakan handycam. Maklumat nombor dan masa penerbangan adalah yang paling penting. Aku tahu kaunter daftar masuk nanti hanya memerlukan pasport untuk keluarkan pas berlepas maka aku tidak risau sekiranya aku tidak membawa salinan tiket digital. Namun masa dan nombor penerbangan amat penting agar aku tidak terkeliru dan tertukar penerbangan.

 

Sebuah hari yang panjang, yang dimulakan oleh kecuaian sendiri dan sekarang aku makin sedar pentingnya kad kredit, dan Google. Sebut berkenaan sekatan ke atas Google, Google Maps pun tak boleh digunakan di sini. Jadi, jika mahu berjalan-jalan di bandar, bagaimana mahu menggunakan GPS? Aku tak tahu dan malas untuk ambil tahu kerana aku sudah hilang minat dengan China atas apa yang telah berlaku. Tapi aku tak akan lupakan jasa baik staf BCIA itu yang berusaha membantu aku meskipun bahasa Inggeris mereka kurang memuaskan. Negara ini ada rakyat yang baik, namun kerajaan yang kurang baik. Kerajaan yang paranoid dengan Amerika dan rakyatnya terpaksa akur.

 

Jam sudah dua belas tengahari. Aku ingat Zohor sudah masuk. Aku cuba periksa jadual sembahyang yang telah disimpan dalam OneDrive, dan aku tepuk kepala. Mana mungkin aku boleh capai OneDrive tanpa wifi! Maka aku hanya boleh mengagak, Zohor sudah pun masuk kerana Beijing sedang musim sejuk dan latitudnya lebih kurang sama dengan Sapporo (di mana waktu solatnya sudah aku ingat). Aku tidak boleh menggunakan kompas digital pada telefon, juga kerana tiada wifi, maka aku keluarkan kompas analog untuk mendapatkan arah kiblat. Mujur aku membawanya. Aku duduk pada bangku di hadapan satu baris kaunter daftar masuk dan mendapatkan arah kiblat. Kemudian aku ke tandas mengambil wudhu. Dengan niat khuf, aku tidak perlu membasuh kaki, hanya sapu air pada atas stokin sahaja. Namun masih tindakanku mengambil wudhu di sinki mengundang rasa kurang senang pekerja pembersihan di situ kerana percikannya telah membasahkan lantai yang baru dikeringkannya. Aku hanya tunduk meminta maaf kepadanya meski aku mendengar dia mengomel sesuatu, barangkali memakiku dalam bahasanya. Aku sedaya-upaya cuba untuk tidak membasahkan lantai namun masih ada juga yang terpercik. Maaf, aku terpaksa, kerana di dalam kubikel tandas tiada pili air, aku harus menggunakan sinki juga.

 

Sekarang masa untuk mencari tempat solat. Aku berlegar-legar di tingkat empat itu, mencari tempat tersorok, namun tiada, semua tempat boleh dilihat dan dalam lingkungan CCTV. Aku memutus ke tingkat dua. Di sana aku berjalan sehingga ke bahagian hujung tingkat itu, di bahagian di mana tiada kedai. Ada dinding terlindung dari dataran luas orang keluar-masuk melalui pintu ketibaan. Aku fikir boleh solat di sini. Namun kala aku berdiri, aku terpandang CCTV. Lantaklah, fikirku. Aku teruskan juga solat jamak Zohor dan Asar. Mujur tiada sesiapa lalu-lalang di sini.

 

Selepas solat, aku ke tingkat empat kembali, di mana aku bercadang berehat di bangku sehingga kaunter daftar masuk dibuka pukul tiga petang nanti. Aku masih risau dua perkara: satu, disebabkan aku tidak akan dapat tiba di Sapporo hari ini, adakah hotel di Sapporo yang aku tempah itu akan dibatalkan tempahannya? Itu boleh berlaku, kerana tempahan untuk empat malam itu dikira sebagai satu tempahan dan sekiranya aku gagal hadir, keseluruhan tempahan itu boleh jadi akan dibatalkan. Aku fikir aku perlu hubungi hotel itu namun bagaimana dengan tiada sambungan wifi? Kedua, keperluan visa untuk transit di Hong Kong. Hong Kong meskipun wilayah tadbiran khas China (special administrative region), ia masih dikawal China tanah besar yang komunis ini. Aku cuba sedapkan hati, transit tidak memerlukan visa kerana engkau hanya lalu sahaja. Harapnyalah, kerana kebiasaannya begitu. Namun aku amat memerlukan Google dan internet sekarang. Ketidaktentuan hanya menggusarkan jiwa sahaja.

 

Sambil duduk-duduk aku mencuba nasib, kalau-kalau sambungan ke wifi lapangan terbang ini masih ada sinar harapan. Aku menahan mengantuk, malam tadi aku tidak cukup tidur dan letih berkejaran pagi tadi masih belum hilang. Aku pergi sekali lagi ke kiosk putih dan imbas pasport, kata laluan baru diambil dan dicuba. Masih, wifi tidak mahu menyambung. Aku rasa kurang lapar, barangkali kerana aku tidak mengambil kopi hari ini. Aku menahan diri dari mengambil kopi agar tidak lapar. Jika perut berbunyi lagi, aku akan makan biskut oat sahaja. Biskut oat ini strategi yang amat penting, aku boleh katakan biskut oat ialah makanan yang paling sesuai di medan perang kerana kesan mengenyangkannya yang lebih dari makanan lain. Aku tidak akan makan biskut ini jika berada di rumah, kerana rasanya yang kurang sedap. Aku patut syorkan agar catuan makanan tentera menggunakan oat sahaja, barulah jimat bajet kerajaan. Walaubagaimanapun oat hanya mengenyangkan namun kurang kalori, ia hanya menahan perut dari mengerang namun pemakannya tidak akan bertenaga. Bagaimana tentera mampu mengangkat senjata jika kurang tenaga? Jadi aku tarik balik pengesyoran tadi. Itulah contoh karutan yang bermain dalam benak tatkala aku sedang penat dan gusar akan apa yang akan berlaku.

 

Demi membunuh masa, aku berjalan-jalan di sekitar tingkat empat ini. Aku ternampak skrin memaparkan kod penerbangan ke Hong Kong nanti, iaitu CX393 dikendalikan Cathay Pacific. Namun aku sedikit keliru kerana ia bertukar dengan kod lain tiba-tiba pada skrin itu. Aku meminta penjelasan seorang pegawai China yang memakai seragam Cathay Pacific. Dia menjelaskan dalam bahasa Inggeris bahawa penerbangan itu berkongsi kod dengan syarikat lain, “Joint code, joint code” katanya bersekali dengan isyarat tangan.

 

Aku berlegar-legar, mendapati ada satu mesin penjual kad SIM bermacam negara. Namun semuanya mahal-mahal belaka, dalam sekitar 50 yuan (sekitar RM40) ke atas. Aku fikir yang patut beli kad-kad ini ialah pelancong dari negara ini yang mahu ke luar, bukannya pelancong luar yang mahu melawat negara ini. Kemudian aku hanya duduk kembali di bangku mengadap baris kaunter daftar masuk, dan meratap dalam hati kerugian yang telah dan dan juga yang mungkin akan aku alami di Jepun nanti jika hotel membatalkan tempahanku gara-gara gagal tiba pada hari ini. Jika tempahan hotel dibatalkan, aku hanya perlu gunakan baki dalam bank untuk tempah hotel kapsul sahaja, ia masih cukup. Sedar tak sedar dalam mengelamun, jam sudah hampir pukul tiga. Aku bergegas ke kaunter daftar masuk. Mujur proses amat lancar. Aku diberikan tiga pas berlepas, satu ke Hong Kong, satu untuk ke Osaka dan satu lagi untuk ke Sapporo. Aku terus ke pemeriksaan keselamatan. Aku kini sudah masak dengan karenah pemeriksaan keselamatan mereka yang menjadi salah satu faktor mengapa aku terlepas penerbangan pagi tadi. Aku diperiksa sungguh teliti, air minum yang baru kuambil dari mesin air percuma menggunakan botol Pocari Sweat itu disuruh buang. Kali ini aku lebih bersedia, aku tidak akan terlambat ke pintu berlepas lagi.

 

Selepas melalui pemeriksaan keselamatan, aku menunggu tren ke pintu berlepas, lokasi sama pagi tadi di mana aku cemas seribu kali cemas, sehingga tidak terasa suhu satu darjah Celsius pagi yang sejuk itu. Tren lembab tiba dan aku masuk dengan tenang, tidak lagi terburu-buru seperti pagi tadi. Namun keletihan menyebabkan aku rasa semacam patung, segala apa yang berlaku di depan mata seolah tak mampu menarik perhatianku langsung. Akhirnya aku kembali ke bangunan pintu-pintu berlepas. Aku bertemu kembali lokasi di mana aku memulakan larian, iaitu pintu E9. Namun aku tidak perlu ke situ, pintu berlepas yang baru ialah E12. Aku akan ke Hong Kong, dan ini kali pertama aku ke Hong Kong. Dari Hong Kong aku akan menyambung terbang ke Osaka, lapangan terbang Jepun yang pernah aku jejaki empat tahun lepas. Kemudian, dari Osaka aku akan terbang ke Sapporo, penerbangan Jepun domestik pertama seumur hidup, kerana selalunya aku hanya guna tren untuk bergerak dari satu bandar ke bandar dalam Jepun.

 

Di bahagian pintu berlepas ini, aku bertemu banyak mesin jual air minuman. Aku memeriksa kalau-kalau Touch ‘n Go ewallet boleh digunakan seperti yang telah diwar-warkan di Malaysia. Namun hampa, ia tidak boleh dilakukan. Mungkin masih terlalu awal, fikirku. Aku masih tidak berputus asa mencari wifi, dan tiba-tiba aku mendapat mesej dari Whatsapp. Aku hairan seribu kali hairan. Mesej Whatsapp? Aku periksa roaming dihidupkankah, tiada pula. Hanya wifi sahaja yang dihidupkan. Aku lihat ia wifi lapangan terbang ini. Aih? Bukankah Whatsapp diharamkan di sini? Pada skrin telefon, aku memang terhubung ke wifi lapangan terbang, namun statusnya berbunyi ‘Connected, no internet.’ Aneh bin Ajaib. Aku tidak pasti bagaimana aku boleh mendapat mesej Whatsapp, namun aku malas berfikir panjang dan membalas sahaja mesej itu. Aku dapat menjelaskan pada ibu situasi sebenarku, bahawa aku terperangkap di sini, bahawa aku bercuti tanpa memberitahunya, bahawa aku bukan scammer. Tambah ajaib, adik boleh menelefonku melalui Whatsapp! Maka secara rasminya, aku dinobatkan bukan scammer oleh keluarga sendiri, dengan ajaibnya, oleh wifi yang aku pun tak pasti apakah aku terhubung sebenar-benarnya atau terhubung sedikit-sedikit. Aku sedikit lega, kerana selepas ini mereka tidak akan mengabaikan aku jika aku minta wang lagi, selesai satu masalah. Namun yang pasti, semua servis Google masih dibekukan. Aku tidak dapat menghubungi hotel di Jepun demi memaklumkan situasiku, dan aku tidak tahu sama ada Hong Kong memerlukan visa transit. Semua itu masih kekal bertandasoal yang besar.

 

Dalam pukul empat petang, langit pun gelap dan Maghrib, jelas dari tingkap kaca di bangunan ini yang besar-besar belaka. Benarlah sangkaanku yang waktu solat di Beijing seharusnya mengikut waktu di Sapporo. Isyak mereka dalam sekitar lima setengah petang. Aku bercadang untuk solat jamak ta’akhir sahaja di Hong Kong nanti. Pandai-pandailah aku cari tempat tersorok di sana. Aku kelaparan dan mengharapkan makanan dalam kapal terbang nanti. Dalam pukul enam petang, kami dipanggil masuk ke pesawat Cathay Pacific penerbangan CX393. Aku ikut sahaja prosesnya. Aku mendapat tempat duduk tengah dan tiada orang di kanan dan kiriku. Lebih kurang pukul tujuh malam makanan sampai, aku memilih menu ikan dari menu ayam.

 

Dalam pukul sepuluh setengah malam waktu Hong Kong, aku pun sampai. Kepala masih sasau selepas tidur dan kekenyangan. Di Hong Kong, aku sedikit teruja. Proses pindahan amat lancar, di mana ada laluan khas untuk penumpang yang ada penerbangan sambungan. Ada papan tanda jelas untuk sambungan antarabangsa dan sambungan tempatan. Tiada tren lembab, hanya perlu berjalan kaki. Bukankah ini mirip proses pindahan penerbangan yang aku pernah lalui tika di Amsterdam dan Dubai dahulu? Bukankah ini sungguh memudahkan?

 

Aku melepasi bahagian pengecaman dan imbasan wajah. Kemudian ada bahagian pemeriksaan keselamatan. Sungguh pantas dan ringkas, tidak seperti di lapangan terbang Beijing. Tidak sampai lima belas minit, aku sudah tiba di pintu berlepas untuk ke Osaka! Dan yang paling mengujakan, aku dapat menyambung ke wifi tanpa perlu mengimbas pasport!

 

Saat itu aku rasa seperti baru keluar dari penjara. Semua emel-emel Google, dan mesej-mesej Whatsapp bertalu-talu menerjah kotak masuk. Aku rasa seolah terhubung kembali ke dunia luar, selepas terperuk lama dalam penjara paranoid komunis China. Aku sedar Hong Kong masih sebahagian dari China, namun aku tidak menyangka statusnya sebagai wilayah tadbiran khas dibenarkan sebebas ini. Aku bersyukur tidak terhingga. Dapatlah aku memesej tuan hotel di Sapporo akan keadaanku, bahawa aku masih terkandas di sini dan hanya boleh tiba esoknya. Dapatlah aku memuatturun pelbagai dokumen dari OneDrive. Oh ya, dapatlah juga aku mencari sama ada Hong Kong memerlukan visa transit, namun itu tidak penting lagi. Aku sudah di pintu berlepas dan jam satu dua puluh pagi nanti, aku akan terus terbang ke Osaka.

 

Demi meraikan kemerdekaan dari penjara komunis China, aku mencari ruang untuk bersolat. Aku Google ruang solat di lapangan terbang Hong Kong, namun lokasinya tidak jelas. Maka aku cari satu kawasan tersorok di bahagian belakang sebuah kedai, dan aku solat jamak ta’akhir Isyak dan Maghrib di situ selepas menentusah arah kiblat menggunakan kompas digital. Sudah ada wifi, tak perlu lagi kompas analog.

 

Perut masih kekenyangan dek hidangan dalam kapal terbang tadi, maka aku hanya menunggu di tempat pintu berlepas. Ada simbol gerbang emas, McDonalds di tingkat bawah. Aku tegarkan hati, aku mahu tidur dan tidak mahu makan. Aku mahu sambung tidur dalam penerbangan ke Osaka.

 

15 November 2023

 

Jam satu pagi, penumpang dipersilakan masuk. Kelas pertama dan perniagaan diminta masuk dahulu, diikut kelas ekonomi. Proses lancar sehingga aku tiba ke dalam perut kapal terbang, sekali lagi tempatku di tengah, dan tiada sesiapa di kiri dan kananku. Tidak banyak yang boleh kuceritakan kerana aku lebih banyak tidur dari berjaga. Ada makanan diberikan, namun bukan makanan berat, sekadar roti, mentega dan sandwich tuna dan air mineral. Aku makan roti sahaja, sandwich aku simpan untuk makan di Osaka nanti. Selepas makan aku sambung tidur sehingga tiba di Osaka. Seperti empat tahun lepas, proses di Osaka berjalan sungguh lancar, juga sama lancar dengan proses di Hong Kong. Di sini, aku perlu keluar ke pintu ketibaan kerana perlu mengambil penerbangan domestik ke Sapporo, yang dikendali Japan Airlines. Pemeriksaan kastam juga lancar, tidak perlu membuka beg, dan botol air tidak dirampas, hanya diimbas. Sungguh memudahkan. Imigresen pun tak panjang cerita, lekatkan sticker pada pasport sebagai kebenaran lawatan 90 hari dan selesailah, aku dibenarkan mengembara dalam negara ini.

 

Aku naik ke tingkat atas dan mencerap sekeliling, cuba mencari kembali pemandangan empat tahun lepas di mana aku pertama kali menjejakkan kaki ke Jepun melalui lapangan terbang ini, tiba di sini jam sembilan malam dan bermalam di bangku yang masih dapat kulihat berada di tempat sama. Di seberang jejambat ada stesen keretapi JR Kansai Airport. Empat tahun lepas aku mengambil tren dari stesen itu ke tanah besar Osaka (lapangan terbang ini keseluruhannya di atas pulau buatan). Dan dari Osaka, aku naik ke Nara, turun ke Kyoto dan dari Kyoto ke Kanazawa dan Toyama di utara menggunakan keretapi peluru (shinkansen). Namun dalam kelana kali ini, aku tidak akan menggunakan keretapi peluru. Bahkan aku tidak lagi membeli pas rel JR.

 

Aku habiskan sandwich tuna sebelum mendaftar masuk penerbangan domestik. Selepas mengimbas pas berlepas yang diberikan ketika aku di Beijing, aku melalui pemeriksaan keselamatan yang sungguh lancar. Tidak perlu membuka beg, bank kuasa lepas begitu sahaja. Botol airku tidak dibuang, hanya diimbas dan diserahkan kembali. Aku berjalan sehingga bertemu laluan ke pintu berlepas penerbangan domestik. Masih terlalu awal, kerana penerbangan jam sembilan pagi sedang jarum jam masih di jam tujuh. Baru kuingat, kad SIM internet sudah boleh digunakan. Lantas aku mengambil tempat duduk dan memasang kad SIM internet ke dalam telefon. Kad SIM ini memberikan sambungan internet tanpa had selama tujuh hari aku berada di Jepun, berharga RM49 dan dibeli atas talian. Tiada panggilan dan SMS dibolehkan kad ini. Jepun, selaku negara yang berbaik dengan Barat, tidak mengharamkan Google dan apa sahaja servis dari Barat seperti Facebook dan Whatsapp. Maka aku pun mesejlah ibu memberitahu aku sudah di Jepun. Aku tahu dia risau sejak aku terkandas di Beijing. Aku hanya duduk termenung, kejap pandang kiri, kejap pandang kanan. Cuaca cerah di luar, namun aku tak pasti sejuk atau panas. Aku menahan diri dari membeli kopi meski teruja dengan mesin-mesin jual air yang ada di mana-mana di sini, kerana bimbang sakit perut dan terlepas penerbangan lagi. Lagipun aku tiada wang syiling untuk tujuan itu.

 

Aku berjalan-jalan di sekitar kedai-kedai yang memenuhi ruang pintu-pintu berlepas ini. Ada kedai menjual bento (bekal). Di dalamnya ada nasi dan limpahan makanan laut, berharga 1000 yen. Kebanyakan bento-bento ini berharga di antara 1000 hingga 2000 yen (seumpama sepuluh, dua puluh ringgit mereka). Aku memang teruja membeli kerana jika ditukar, ia hanya sekitar RM30-60 sahaja (lebih murah dari dahulu, RM40-80) namun aku fikir buat apa beli sedangkan dengan 1000 yen aku boleh dapat lebih banyak makanan dari kedai serbaneka mereka seperti Lawson, 7-Eleven dan Family Mart? Memang aku kedekut, memikirkan yang makanan Jepun ini tak adalah sedap sangat berbanding makanan Melayu kerana mereka tidak menggunakan rempah selain kicap dan ajinomoto. Promosi dan hiasan sahaja lebih-lebih.

 

Di sebelah kanan tempat duduk aku ada pengecas USB. Aku menyedari telefon dan bank kuasa sudah surut cas, maka aku menyambungkan pada pengecas itu. Di sebelah kiri pula ada kerusi urut. Lagi kiri, dinding besar membentangkan pemandangan kapal-kapal terbang yang akan menyedut penumpang dari salur terhubung ke pintu-pintu. Langit biru dan berawan pagi ini pabila masa menginjak lapan pagi. Jauh di sebelah kanan ada walkalator, sekali-sekala ada riuh-rendah pelajar sekolah menengah beramai-ramai melaluinya, mungkin rombongan kelas. Boleh dikatakan hampir sembilan puluh peratus manusia di sini berwajah Jepun dan bertutur dalam bahasa Jepun kerana sini pintu domestik.

 

Menjelang jam lapan lebih, aku dipanggil ke pintu masuk. Aku sedikit terkejut ditahan ketika mengimbas pas berlepas, rupanya penjaga pintu ingin memberitahuku bahawa aku harus bersedia membantu penumpang lain di kala kecemasan memandangkan aku akan duduk di sebelah pintu kecemasan. Aku faham. Aku tidak akan membuka pintu kecemasan itu seperti penumpang penerbangan Korea itu, namun aku akan membukanya jika kecemasan.

 

Aku rasa sungguh mengantuk. Meski telah tidur beberapa kali dalam penerbangan dari Beijing, namun kitaran bangun-tidur-bangun cukup meletihkan. Penerbangan ini hanya memakan masa satu jam setengah. Aku dihidangkan gula-gula dan air mineral sahaja. Itu sudah cukup baik. Penerbangan singkat selalunya tiada makanan diberikan. Tidak ramai penumpang dalam penerbangan ini dan rata-rata mereka orang Jepun.

 

Aku tiba di Lapangan Terbang Baru Chitose jam sebelas dua puluh pagi. Proses ketibaan sungguh mudah, tiada apa yang perlu diimbas (kerana penerbangan domestik). Tibalah aku di pintu ketibaan. Cuaca cerah di luar, namun tidak terlalu sejuk. Aku teruja. Akhirnya aku tiba di sini selepas dua hari perjalanan!

 

Aku memeriksa telefon kalau-kalau tuan hotel itu sudah membalas mesejku dan memberitahu tidak mengapa, tempahan diteruskan tanpa kos tambahan. Itu sudah cukup melegakan. Namun, masih tiada balasan di kotak masuk. Aku hanya ada beberapa ratus ringgit dalam akaun untuk digunakan jika tempahan hotel itu dibatalkan. Untuk makan dan pengangkutan dalam bandar, aku hanya menggunakan wang tunai berjumlah 21000 yen dalam tangan. Aku mencari arah ke stesen keretapi JR Rapid Airport Chitose. Disebabkan aku tidak menggunakan pas rel JR, maka aku perlu membeli tiket tren di mesin tiket. Sungguh mudah, kerana arahan pada skrin boleh ditukarkan kepada bahasa Inggeris. Aku klik butang ‘Sapporo’ pada skrin sesentuh, dan membayar 1150 yen. Aku masukkan sahaja dua keping 1000 yen. Dengan pantasnya, mesin itu memuntahkan bersyiling-syiling wang baki beserta tiket berupa sekeping kertas yang amat kecil. Aku mencucuk kertas itu pada pagar tiket, ia keluar di satu hujung dengan dilubangkan dan aku tarik ia keluar, dan aku melepasi pagar tiket menuju ke platform. Aku pernah cuba melepasi pagar tiket ini tanpa mencucuk token dan tiket dan pantas sahaja pintu ini keluar menghadang, sungguh mengejutkan. Aku berundur dengan malunya dan kembali mencucuk token. Usah main-main dengan pagar tiket Jepun, atau engkau akan di’seppuku’ mereka.

 

Papan tanda berselang-seli dengan bahasa Inggeris, memudahkan pelancong luar sepertiku. Petunjuk arah ada di mana-mana, seolah-olah benar-benar mahu membawa engkau ke destinasi tanpa perlu penunjuk arah berada di situ secara fizikal. Di lantai, di dinding, petunjuk arah dapat dikesan. Ia sedikit semak padaku, namun semak yang tersusun. Setiap orang mengikut susur yang betul ditanda pada lantai dan beratur di tepi pintu.

 

Platform bawah tanah ini ialah dari jenis terbuka, maka udara luar yang sejuk mula menjalar dan mencucuk kulit, menyebabkan aku kesejukan dan mula menyarung baju parka dan mengzipnya penuh. Chitose terletak di belah Lautan Pasifik maka ia sedikit panas berbanding Sapporo namun masih sejuknya mencengkam dan boleh mendemamkan pengunjung dari negara panas.

 

Tren dengan jalur-jalur hijau pada kulit luarnya tiba dan aku pun masuk. Aku yakin bahawa tren ini menuju ke destinasi yang betul mendengarkan pengumumannya. Rasa bangga sedikit kerana tidak sia-sia aku berlatih mendengar pertuturan bahasa Jepun di Youtube, aku kini dapat memahami pengumuman dalam tren. Bahkan usahaku meningkatkan bilangan tulisan kanji dalam hafalan membolehkan aku membaca poster-poster yang dilekatkan pada dinding dalam tren. Masih ada satu dua tulisan yang tidak boleh kubaca dan sungguh merengsakan. Tak apa, usaha lebih lagi. Mudah-mudahan aku akan dapat melepasi tahap JLPT Level 1 satu hari nanti.

 

Tren yang kunaiki ini ialah tren yang digelar kaisoku atau rapid. Ia lebih cepat dari tren normal, dan berhenti di stesen-stesen tertentu sahaja. Untuk lebih laju, aku boleh menggunakan tren tokkyu atau limited express. Tren ini berhenti pada sebilangan stesen sahaja. Untuk lebih laju lagi, gunakan tren shinkansen atau super express. Namun di Sapporo tiada shinkansen kecuali yang berhenti di Hakodate di selatan sahaja.

 

Lebih kurang sejam di dalam tren, aku tiba di Sapporo. Selepas mencucuk tiket berupa kertas kecil itu, aku melepasi pagar tiket dan mencari arah keluar. Stesen Sapporo ini amat besar, dan merupakan stesen bersepadu sistem transit mereka dan juga bas. Aku boleh sesat di dalam stesen ini tanpa bantuan Google Maps. Panduanku kepada mereka yang tersesat di stesen ini, tetapkan haluan pada satu arah saja, kemudian selepas keluar dari stesen, barulah guna Google Maps dan maju ke destinasi. Itu yang aku lakukan. Papan tanda mereka sungguh banyak dan kadang mengelirukan. Maka aku tetapkan arahku: aku akan ke pintu utara. Aku abaikan papan-papan tanda yang tidak berkaitan dan terus mengikut papan tanda yang mengarah ke pintu utara. Pintu utara ditemui dan aku keluar. Di luar, aku membuka Google Maps dan GPS dan mula mencari arah ke hotel. Mulanya aku tersesat. Aku berjalan sehingga masuk ke satu simpang menuju kawasan meletak kereta. Aku periksa kembali arah menggunakan Google Maps dan keluar ke jalan sebelum masuk simpang tadi. Di pertengahan jalan aku terbau rokok, dan mencari puncanya. Rupanya bau itu datang dari seorang wanita muda yang merokok di kaki lima depan sebuah restoran. Satu pemandangan yang agak janggal kerana rata-rata perokok di Malaysia ialah kaum lelaki, namun di sini, aku ada beberapa kali juga terserempak dengan perokok wanita. Dan antara peraturan di sini yang agak selalu dilanggar juga ialah merokok di kaki lima. Jika di Jepun sendiri pun peraturan begini dilanggar, bagaimanalah agaknya kempen ‘KL Bebas Asap Rokok’ yang cuba dijayakan di tanah air itu bakal dijayakan.

 

Dalam perjalanan itu ketika semakin hampir dengan hotel, aku dapat melihat Universiti Hokkaido di seberang jalan. Jam sudah pukul satu petang dan sepatutnya sudah Asar. Aku tidak menyangka pemandangan di sini masih musim luruh dengan pokok-pokok daun perang menghiasi sisi jalan, paling banyak di perkarangan Universiti Hokkaido. Ada yang kuning, ada yang perang, ada yang merah, ada pokok yang sudah gondol semua daun. Cuaca sungguh cerah sesuai untuk bersiar-siar. Suhu tidak terlalu sejuk, sekitar sepuluh darjah Celsius dan tanganku seperti berada dalam peti ais jika tidak diseluk ke dalam saku parka. Angin tidak terlalu kuat. Di sini sore yang berlangit kuning menguasai alam.

 

Aku temui hotel selepas tersesat sekejap. Rupanya hotel itu amat dekat dengan stesen dalam lapan ratus meter dan bersebelahan Universiti Hokkaido. Disebabkan masih terlalu awal untuk check-in, maka aku memutus untuk bersolat dahulu. Apakah ada masjid di sini? Aku hanya mencari di Google Maps dan tidak sangka masjid benar-benar ada di sini!

 

Ia bukanlah masjid yang besar, ia bersaiz seperti surau sahaja. Aku solat jamak di situ, dan keluar. Sempat bertemu warga Arab yang sedang keluar dari surau itu ketika aku masuk. Petang masih panjang. Mengikut perkiraanku dari waktu Maghrib di sini yang aku dapatkan dari internet, langit akan bergelap jam empat petang. Aku merancang mahu ke Maruyama Koen dahulu. Aku terpaksa memanfaatkan hari ini. Aku hanya ada dua hari penuh di sini bermula esok. Andai aku tidak terlepas penerbangan dari Beijing itu, pasti aku tiba di sini semalam lagi.

 

Untuk ke Maruyama Koen lebih pantas, aku perlu menaiki tren bawah tanah. Tren ini berbeza dengan tren dari lapangan terbang tadi. Tren dari lapangan terbang itu dikendalikan syarikat Japan Railway atau JR, dan merupakan syarikat pengendali utama tren-tren di Jepun. Sedang tren bawah tanah ini dikendalikan syarikat tempatan di Sapporo. Jika engkau menggunakan pas rel JR, ia hanya boleh digunakan untuk tren dari lapangan terbang ke sini, namun tidak boleh digunakan untuk sistem tren bawah tanah.

 

Maka aku turun ke stesen Kitajunijo dan belilah tiket dari mesin tiket. Cara membelinya agak berlainan sedikit, di mana engkau tidak perlu mengklik destinasi, sebaliknya menentukan harga tiket menggunakan peta yang bertampalan pada dinding. Aku lihat aku perlu membayar 250 yen untuk ke sana. Maka aku klik butang 250 yen pada skrin sesentuh, dan membayar wang syiling. Tiketnya juga berupa kertas kecil keluar dengan lajunya. Stesen yang aku tujui ialah stesen bawah tanah Maruyama Koen. Aku perlu mengambil jalur Namboku ke Makomanai, berhenti di stesen Odori dan tukar ke jalur Tozai menghala ke Miyanozawa. Kemudian berhentilah aku di stesen Maruyama Koen. Di stesen Maruyama Koen aku memanjat tangga naik ke permukaan. Di sepanjang terowong menuju ke tangga, ada banyak mural bercontengan pada dinding, kebanyakan bentuk-bentuk binatang dilukis dengan gaya mesra kanak-kanak dan berwarna-warni. Ini kerana Maruyama Koen ada zoo. Zoo sudah pasti menjadi tarikan utama untuk kanak-kanak.

 

Bila hari kian petang, suhu pun kian sejuk. Mungkin pada ketika aku keluar dari stesen ini, suhu sudah pun jatuh ke enam darjah Celsius. Aku tiba di permukaan, sejuk kian mencengkam dan nafasku mula berkabus. Bangunan pertama yang aku temui ialah KFC. Aku melintas depan KFC dan membuka Google Maps, mencari arah ke Maruyama Koen. Maruyama Koen ialah salah satu dari taman-taman awam yang banyak di Sapporo ini. Mengapa aku mahu ke sini? Aku pun tak pasti. Sapporo tidak banyak tempat menarik, namun ia banyak taman awam dengan pokok daun luruh. Aku datang ke sini hanya untuk berjalan-jalan melihat alam dan aku tidak kisah ke mana pun destinasi yang aku tujui.

 

Selepas melalui kaki lima beberapa bangunan, aku tiba di kawasan yang ada palang menghalang kereta dari masuk. Inilah Maruyama Koen. Ia taman sesuai untuk berjoging. Seperti biasa, pokok-pokok berdaun kuning, merah dan perang memenuhi serata pelusuk taman. Ia hanya taman biasa pada aku.

 

Aku telusuri laluan berasphalt mengikut papan tanda menuju ke zoo. Aku pun tak rasa zoo ini menarik sangat, kerana di Malaysia pun ada zoo. Namun bila ada destinasi, perjalanan jadi bermakna bukan? Kalau tak ada destinasi, bayangkan, aku berjalan untuk ke mana? Boleh dirumuskan zoo ini bukanlah aku mahu datang sangat tetapi sekadar ‘check point’ perjalanan saja. Namun bila aku dah tiba di sana nanti, alang-alang dah sampai ada baiklah kiranya aku masuk terus dan melihat dalamnya, kerana bila lagi aku boleh ke sini?

 

Habis laluan berasphalt, aku bertemu kaki lima di tepi jalan yang tak banyak kereta. Aku telusur laluan kaki lima itu. Sedang di sebelah kiri adalah jalan raya itu, di sebelah kanan masih Taman Maruyama, dan kemudian ada bukit yang tinggi dan beralun di sebelah kanan tidak jauh di hadapan, ia ditumbuhi pokok-pokok daun luruh entah apa. Di atas bukit itu ada semacam bangunan-bangunan. Adakah itu zoo? Tak nampak macam zoo. Aku jumpa satu lagi laluan masuk kereta di hadapan di sebelah kanan namun dipalang. Rupanya semua tidak dibenarkan masuk termasuk pejalan kaki. Aku semakin hampir dengan bangunan di atas bukit tapi aku masih tak pasti bangunan apa. Aku fikir kalau aku berjalan dengan pemandu pelancong mungkin aku akan tahu apa fungsi bangunan itu.

 

Aku teruskan berjalan mendaki cerun yang agak curam sehingga bertemu laluan rata yang bertanah lembap. Mujur tak becak, hanya tanahnya hitam dan lembik. Di depanku itulah zoo yang dicari-cari. Aku perlu melintas jalan di kiri dan mengikut susur bertar ke pondok tiket. Di sana, aku dimaklumkan yuran masuk untuk dewasa berharga 800 yen. Aku membayarnya juga meskipun hati agak berat, kerana merasakan jumlah itu tidak berbaloi. Jangan tukar kepada ringgit, jangan tukar kepada ringgit, aku berbisik dalam hati. Kalau tukar kepada ringgit, ia sekitar RM24. Bolehlah.

 

Aku pun menyerahkan tiket masuk kepada penjaga pintu untuk dikoyakkan. Selepas itu aku pun masuk ke dalam. Ia seperti zoo biasa sahaja, tiada apa yang menariknya. Namun sekurang-kurangnya aku mencapai sasaran pada hari ini, iaitu berjalan lebih dari satu kilometer (diukur dari stesen tren Maruyama Koen tadi). Di dalam ‘penjara’ binatang terbesar di Hokkaido ini, aku dapati kawasan kurungan dibahagi-bahagikan. Ada kawasan aviari untuk burung pungguk (fukurou), ada kawasan kurungan terbuka untuk beruang (kuma), dan ada kawasan berbumbung untuk monyet-monyet (saru). Agak ramai juga pelancong tempatan mengunjungi zoo ini, dan aku berasa sedikit janggal pula berada dalam kalangan mereka. Aneh juga fikirku, mengapa begitu ramai pelancong sedangkan hari ini hari bekerja. Selepas aku menyempurnakan satu pusingan dalam lebih kurang setengah jam begitu (demi mewajarkan harga tiket yang sekitar RM24 itu), aku kembali ke pintu masuk. Aku bercadang untuk kembali sebelum pukul empat petang, di mana langit dijangka mula bergelap. Aku mahu terus daftar masuk hotel, solat jamak Maghrib dan Isyak dan tidur. Aku masih mengantuk oleh tidak cukup tidur sejak semalam setelah dilambung dari KL, Beijing, Hong Kong, dan Osaka selama dua hari!

No comments:

Post a Comment

Cerita Kofu

Aku sudah lama merancang kelana kali ini, iaitu sejak November tahun 2024. Ketika merancangnya, aku hanya ingin menjadikan kelana kali ini s...